Nyheter

Bomringen: Så mye går til drift

Bypakke Nord-Jæren skal få inn 1,68 milliarder bompengekroner i året. 160 millioner skal gå til drift. – Pengene kunne gått til samferdsel, sier Jan H. Hatteland i NHO Logistikk og Transport.

Bilde 1 av 2

Bypakke Nord-Jæren skal få inn 1,68 milliarder bompengekroner i året. 160 millioner skal gå til drift. – Pengene kunne gått til samferdsel, sier Jan H. Hatteland i NHO Logistikk og Transport.

Ti prosent av pengene de 38 nye bomstasjonene skal kreve inn i løpet av et år, går til drift og administrasjon.

LES OGSÅ: Ber om bomfritak for hele menigheten

– Det er formidable summer. De millionene kunne blitt brukt på bussvei eller andre samferdselsprosjekter. Det finnes mer effektive og billigere måter å finansiere prosjektene i bypakken på, sier Jan Håvard Hatteland, styreleder i NHO Logistikk og Transport region Rogaland.

Hatteland forteller at transport- og logistikknæringen kjemper for å få politikere til å se at det finnes andre, mer effektive og rettferdige alternativer enn bompengeinnkreving.

LES OGSÅ: Bomringen skaper bekymring i Stavanger og Sandnes sentrum

Hattelands løsning

– For meg er det mer fornuftig med en veiprising, hvor man eksempelvis betaler for hvilket type kjøretøy man har, og hvor mange kilometer man kjører, forklarer Hatteland.

– Bompengeinnkreving er kostbart. For mye går til administrasjon og drift. I tillegg slår bompenger urettferdig ut. Det kommer an på hvor du bor eller hvor du har din bedrift, eller jobber, legger Hatteland til.

LES OGSÅ: – Etterspørselen er stor, og den blir bare større når folk virkelig innser hvor dyr bomringen blir

– 38–175 prosent dyrere

Til høsten kommer det 38 nye bomstasjoner på Nord-Jæren. NHO Logistikk og Transport har regnet på hva det vil bety for næringstransport.

– Bomringen påvirker bransjen vår enormt. For en semitrailer som kjører i rushtiden, øker bomkostnaden med 175 prosent. Generelt øker kostnaden mellom 38 og 175 prosent i forhold til dagens nivå, sier Hatteland.

Det er kostnader bransjen ikke har mulighet til å absorbere. Regningen blir trolig sendt videre til kundene.

– Kostnadsøkningen er betydelig. De ulike bedriftene får regne på det selv, men generelt er det ingen i vår bransje, med de marginene vi opererer med, som har mulighet til å ta dette selv, sier Hatteland.

LES OGSÅ: Vil bomringen påvirke boligprisene i regionen?

###

Kan senkes på sikt

Bruker 160 millioner kroner på drift i året.

Bypakke Nord-Jæren estimerer å få inn 1,68 milliarder kroner i bompenger hvert år. 160 millioner av disse pengene skal gå til drift av bomstasjonene. I tillegg kommer byggingen av de 38 nye bomstasjonene, som er estimert til 150 millioner kroner.

– De 160 millionene til drift er basert på erfaringstall fra andre byer, samt vår egen by og riksrevisjonsrapporten, forklarer Tina Jacobsen, seniorrådgiver i Statens vegvesen, overfor RA.

LES OGSÅ: Bom-skrekken

Følgende bakes inn i de 160 millionene til drift: Vedlikehold av bomstasjonene, og systemet som leser bombrikkene i bilene. Samt innkreving og sending av faktura.

Det er bomselskapet Ferde som drifter den kommende bomringen. Ifølge Jacobsen kan driftskostnadene senkes.

– På grunn av stordriftsfordeler kan kostnadene muligens senkes på sikt, sier Jacobsen.

LES OGSÅ: – FNB driver med svindel

Mer fra Dagsavisen