Stavanger

– Alvorlig og uakseptabelt på Legevakten

På én vakt var 140 telefoner ubesvart på Stavanger legevakt. Regelverket krever at 80 prosent av innringerne får svar i løpet av 2 minutter.

Hovedverneombud Jostein Vik i Stavanger kommune har sendt levekårdirektør Per Haarr et formelt brev med «Varsel om uforsvarlig arbeidsmiljø med fare for liv og helse ved Stavanger legevakt». Han viser til at det er meldt 162 avvik i kommunens varslingssystem for avvik/skader, Synergi. «De langt fleste avvikene ansatte melder, er situasjoner og hendelser der liv og helse utsettes for vare ved at minimumsbemanningen ikke er tilstrekkelig», fastslår Vik.

140 ubesvarte anrop

Avviksrapportene melder om inntil 140 ubesvarte anrop på én vakt, pasienter på stedet som ikke fikk tilsyn på over én time og opptil fire timers ventetid for frammøtte.
Den nye akuttlovforskriften fra 2015 slår fast at legevaktene normalt skal besvare 80 prosent av henvendelsene innen to minutter.

– Situasjonen på Stavanger legevakt er uforsvarlig, og helt åpenbart forskriftsbrudd. Kravet er svar i løpet av 2 minutter. Her er det hundrevis som ikke får svar, sier Grethe Fosse til RA.

Hun er prisbelønnet spesialist i samfunnsmedisin, kommuneoverlege og legevaktsjef i Radøy kommune, og har sittet i Legeforeningens kvalitetsutvalg.

Hun mener Stavanger legevakt må få orden på telefonbesvarelsene omgående.

– Legevaktene plikter å gi råd og veiledning. Noe annet er uforsvarlig, og brudd på norsk lov, sier Fosse.

Har pågått i en periode

Problemene ved Legevakten har vært kjent i en periode, 14. mars hadde NRK Rogaland en sak som omhandlet 50 ubesvarte anrop på én vakt.

Aps fraksjonsleder i kommunalstyret for levekår, Sahfana M. Ali, tok da saken opp med levekårsadministrasjonen, og ba om oppfølging.

I går ble brevet fra Jostein Vik og alarmmeldingene fra de legevaktansatte kjent gjennom Aftenbladets artikkel (krever abonnement). Aps to representanter i kommunalstyret for administrasjon, Gunnar Berge og Cecilie Bjelland, reagerer umiddelbart.

– Vi har konkludert med at situasjonen er så alvorlig at vi ber kommunaldirektøren (Olve Molvik) om en redegjørelse, sier Ap-nestor Berge.

Han viser til Stavanger kommunes ansvar for arbeidsmiljøet som arbeidsgiver.

– Mye tyder på at det er personalressurser det står på. Da føler vi et ansvar. Det er også uakseptabelt at det har gått så lang tid som det har gått siden Ali tok dette opp med levekårsadministrasjonen, sier Berge, som også har tatt saken opp med leder i administrasjonsstyret, Odd Jo Forsell (H).

– Smertefullt for ansatte

Berge er bekymret når legevaktsjef frykter for at situasjonen går ut over liv og helse.

– Vi får inderlig håpe det ikke skjer, men situasjonen er ikke tilfredsstillende. Én ting er at publikum blir engstelige og påføres belastninger, en annen ting er at det må være særdeles smertefullt for ansatte på legevakten å ikke kunne gi et faglig godt nok forsvarlig tilbud, sier Berge, og legger til at han også er opptatt av Stavangers renommé som kommune.

– Jobber med å få svartiden ned

Helsesjef Corinna Vossius medgir at Legevakten ikke klarer å overholde lovverket.

Akuttmedisinforskriften fra 2015 krever at 80 prosent av telefonhenvendelsene normalt skal besvares innen 2 minutter.

– Jeg kjenner til forskriftens krav om svartid i løpet av to minutter, men jeg vet ikke om det er noen kommuner i Norge som overholder dette. For tiden klarer vi det ikke. Legevaktene i både Oslo og Bærum har lengre svartid enn Stavanger legevakt. Vi jobber uansett med å få svartiden ned, og ønsker å ha en bedre telefonsvartjeneste, sier helsesjef Corinna Vossius i Stavanger kommune til RA.

Hun opplyser at det arbeides med endringer.

– Vi jobber kontinuerlig med dette, både i forhold til oppbemanning, organisering og hvordan telefonhenvendelsene kan besvares mer effektivt. Dette er et arbeid som er i gang, og som pågår fortløpende, men som kan ta noe tid.

– Når du henviser til at situasjonen med telefonbemanning på Stavanger legevakt ikke medfører fare for liv og helse, basert på at de som ikke får svar, kan ringe 113, er ikke det å overlate ansvaret for helsefaglige vurderinger til enkeltpersoner og for eksempel foreldre?

– Nei, det synes jeg ikke. Enkeltpersoner må alltid ta ansvar for å vurdere egen helse, for eksempel i forhold til om de skal ringe legevakt eller vente til de går til fastlegen neste morgen, eventuelt om de skal ringe 113.

– Pågangen større

– Har dere ikke tatt nok høyde for økt press etter at Stavanger legevakt overtok ansvaret for telefonhenvendelser også fra Ryfylke-kommuner?

– Jeg vil kanskje ikke si at vi ikke har tatt høyde for det, men pågangen ble naturlig nok større. Vi besvarer alltid henvendelser så godt vi kan, og vi har vært i en periode med endringer, sier Vossius.

Hovedverneombud Jostein Vik har slått fast at liv og helse er i fare med dagens situasjon.

– De ansatte på Legevakten mener det er fare for liv og helse. Jeg registrerer at helsesjefen ikke har tiltro til det, sier Vik til RA.

Mer fra Dagsavisen