Stavanger

Stol på Norsk design

Skandinavisk design har lenge vært ensbetydende med svensk eller dansk. Men nå markerer også norske designere seg.

Elise M. Eriksen, interiørarkitekt hos Møbelgalleriet, er glad for at norske designere er i ferd med å ta opp konkurransen med naboene.

«Flukt», designet av Eva Mørk Bigseth, selger hun mye av.

- Kvinner elsker denne denne stolen. Her kan de velge hvor høyt de vil ha bena, den er bred og lett å bevege seg i, sier hun.

Bevegelige stoler

«Peel», en stol der Olav Eldøy lot seg inspirere av appelsinskall, er også populær. Den kan du både vippe og svinge i.

- Mennesker er ikke skapt for å sitte stille. I disse har du bevegelsesfrihet. De representerer en ny form og en ny måte å sitte på, sier Eriksen.

Hun ser at der mange tidligere hadde 3-2-1-sofasett eller hjørnesofa, er det mange som i dag heller velger én sofa og én eller to lenestoler.

- Stolene kan flyttes og skaper et avgrenset område for travle mennesker. Og når vi først setter oss ned, er det viktig at vi sitter godt.

Nordmenn kommer tilbake

Hun synes det er spennende at folk kjøper norsk design. Tidligere var nordmenn mest opptatt av svensk, finsk og dansk design.

- Norske designere sto bak mye bra på 50- og 60-tallet. Så stoppet det opp. Men nå er det i ferd med å endre seg, og det er jeg glad for. Det er mange dyktige norske designere, sier Jan Robert Solheim hos Marnburg Interiør.

Likevel mener Eriksen at vi fremdeles ligger litt etter.

- Nordmenn er ikke så kontinentale, sier hun.

Eriksen og Solheim mener det er et tungt apparat norske designere må igjennom for å få designen sin ut i produksjon.

- Produsentene har tradisjonelt vært redde for å satse på norsk design, men nå virker det som de tør, sier Solheim.

Sterke farger

Idet du kjøper en designerstol, kan du «designe» litt selv også.

- Kundene kan som regel velge mellom flere forskjellige tresorter dersom møbelet er laget av tre, og det er mange forskjellige farger og kvaliteter å velge trekk i, sier Eriksen.

De nøytrale stoffene har alltid vært populære, men mange velger også friske farger.

- De rene, fine formene gjør et det ofte er fint med en knallfarge, sier Eriksen.

- Komfort er viktigere enn før, og det er lov med farger. Før var det veldig strengt og stramt, sier Solheim.

Han ser at mange kjøper de største møblene i nøytrale farger, mens de er dristigere på mindre ting - som stoler.

Økt interesse

Eriksen mener interessen for design har økt. Folk har bedre råd og medieinteressen er større.

- Også unge folk som er tidlig i etableringsfasen er bevisste på design. Sterke farger og stål appellerer ofte til alle dem som kommer fra tunge furuhjem, sier hun.

En del av kundene til Solheim og Eriksen ser på kjøp av designermøbler som investeringer. Og mange kommer for å fornye trekket på designerstolen de kjøpte for 50 år siden, som nå er blitt en verdifull klassiker.

Mer fra Dagsavisen