Nyheter

Snur om elbil: – De står opp for egne klimamål

Bystyret i Oslo snur i saken om økte priser for elbillading. I stedet vedtok de et kompromiss.

Sist uke vedtok bystyret i Oslo en kraftig økning i ladeprisen på kommunale elbilladere. Under onsdagens bystyremøte ble det foreslått å gå tilbake til de gamle ladeprisene. Forslaget om helomvending fikk ikke flertall, men det ble vedtatt en kompromiss. Det var NRK som omtalte saken først.

– I dag har bystyret erkjent forrige ukes ladeblemme. De står opp for egne klimamål og kommer elbilistene i møte, skriver Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, i en e-post til Dagsavisen.

Ifølge NRK angret flere partier på vedtaket og innrømmer at de ikke fulgte med i timen. Rødt og byrådspartiene stemte likevel ned forslaget om full reversering.

Prisene skal ned

Sirin Hellvin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, sa til Dagsavisen forrige uke at prisene skulle ned igjen.

– Jeg skjønner at det kom brått på noen, men ladeprisene skal ned igjen så fort som mulig, når strømprisen går ned, skrev Hellvin Stav i en e-post til Dagsavisen.

Det ble derimot flertall for en midlertidig løsning som blant annet betyr at timeprisen skal ta mer hensyn til ladekapasiteten ved ladepunktene, skriver NRK.

Denne ordningen skal være på plass senest tidlig i januar. Den midlertidige løsningen skal gjelde fram til Oslo kommune får på plass forbruksbasert betaling, der elbilistene betaler pr. kWh strøm og ikke for hver time bilen lader. Dette kommer i løpet av neste år, i beste fall i august, opplyser miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG).

Moderate priser

– I dag har bystyret vedtatt en prismodell som vil gi mer moderate priser enn det som har vært tilfellet de siste dagene. Den nye modellen er mer basert på faktiske strømkostnader, og tar hensyn til ladeeffekt. Dette er en god midlertidig løsning, og vi håper på vegne av de som gatelader i Oslo, at dette innføres før jul, skriver Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening, i en e-post til Dagsavisen.

Christina Bu skriver likevel at de mener det vill være fullt mulig å få på plass en ny prismodell raskere enn innen utgangen av 2023.

– Elbilforeningen mener er fullt mulig å få til raskere. Vi kommer ikke til å gi oss før kilowattime-prising er på plass, sier Christina Bu.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen







Mer fra Dagsavisen