Nyheter

MDG vil la Nadi (5) reise gratis med pappa hver dag helt til han blir 18 år

Oslo MDG foreslår å utvide helgetilbud til hele uka – Høyre regner med flertall.

Av Tom Vestreng og Hilde Unosen

Karuan Mohammed har hentet sønnen sin, Nadi (5), i barnehagen på Frogner. Nå er de på vei hjem med T-banen til Risløkka, dit familien på fem flyttet i august. Det blir mye kollektivtransport for tida. Hver dag tar de buss, T-bane og trikk for å levere og hente Nadi. Pappa Karuan Mohammed har månedskort i lommeboka, men Nadi har ikke.

– Det blir for dyrt. Av og til betaler jeg for han, men oftest tar jeg sjansen, sier Mohammed.

Han jobber på Gardermoen, og har også månedskort på flybussen. Det koster 1870 kroner for fire soner.

– Og så skulle jeg betalt 368 kroner for Nadi? Nei, det er for mye penger, fastslår Mohammed.

Einar Wilhelmsen.

Einar Wilhelmsen. Foto: NTB scanpix

Vil endre reglene

Men hvis Oslo MDG får det som de vil, kan Nadi i framtida kjøre gratis på pappas månedskort hver dag hele uka.

I dag er reglene slik at du som voksen kan ha med deg inntil fire barn under 16 år, og reise gratis på buss, tog, T-bane og trikk, men kun i helger og helligdager. De andre dagene i uka må barna betale barnebillett.

Fra nyttår endres aldersgrensene for barnebillett, da vil barn mellom seks og 18 år kjøre gratis i helgene.

– Vi i Oslo MDG (Miljøpartiet de grønne) ønsker å gå et skritt videre. Vi er veldig glade for at byrådet har gått inn for å endre aldersgrensene. Vi ønsker å stimulere til enda mer bruk av kollektivtransport, og vil at man kan ha med seg inntil fire barn under 18 år gratis hele uka, og ikke bare i helger og helligdager, sier leder av Oslo MDG, Einar Wilhelmsen til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

46 millioner kroner

Målet til Oslo MDG er at flere skal reise kollektivt.

– Får vi til dette vil det bety en helt nye hverdag for folk flest, sier Wilhelmsen.

– Hvor mye vil dette koste?

– Det er estimert til å koste 46 millioner kroner i året. Hvem som skal ta regningen på dette er ikke klart. Ruter får både billettinntekter og overføringer. Og vi ser en stor økning i antall kollektivreisende, og vi har 4.000 flere avganger i uka enn hva vi hadde for tre år siden, sier MDG-lederen.

Han tar tatt forslaget opp med partiets bystyregruppe, som vil ta saken videre.

– Vi ønsker også å sette ned prisene på kollektivreiser fremfor å øke dem, som flere andre ønsker, sier Wilhelmsen.

– Vi foreslo i vårt alternative statsbudsjett i 2018 at kollektivprisene skulle senkes med 20 prosent, og satt av 2,8 milliarder kroner til dette i vårt alternative budsjett. Det gjelder all kollektivtrafikk. Dette fikk vi ikke flertall for. Vi vil fortsette å kjempe for lavere kollektivpriser, både i Oslo og i Norge, sier han.

Les også: Undersøkelse: Oslo-folk elsker trikken

Siri Øverland Eriksen

Gruppeleder for Høyre i bystyret, Eirik Lae Solberg. Foto: Siri Øverland Eriksen

Høyre er med

– Dette er helt fantastisk, sier Høyres gruppeleder i bystyret, og leder av miljø og samferdselskomiteen, Eirik Lae Solberg til Dagsavisen.

– Vi foreslo dette i vårt alternative budsjett i fjor for å sikre at flere reiste kollektivt til fritidsaktiviteter. Dette er også viktig for barnefamilienes økonomi. Det kan være en stor utgift for en familie med liten inntekt å kjøpe mange barnebilletter i uka. Også i år har vi bedt om tall fra byrådet om hva det vil koste, noe vi ikke har fått. Før vi fikk høre det av deg nå, sier Solberg.

Sist gang det var oppe, ble det nedstemt Ap, MDG, SV og Rødt.

– Det er et godt forslag, og noe som har stått på Høyres prioriteringsliste i flere år. Nå regner vi med flertall for dette, og at dette kan tre i kraft fra nyttår. Men da uten rushtidsbegrensninger, sier Høyrepolitikeren.

Men det er ikke bare opp til Oslo å bestemme.

– Byrådet vil også måtte ta dette opp med Akershus fylkeskommune, siden det er felles satser for Oslo og Akershus. Vi håper de vil være med på dette, sier MDG-politiker Einar Wilhelmsen.

– Burde bli gratis

Trebarnsfar Karuan Mohammed synes forslaget fra Oslo MDG er bra, men mener de kunne gjort det enda bedre. Familien har bil, men da beboerparkeringen trådde i kraft, ble det for dyrt å kjøre Nadi til barnehagen.

– Det koster masse penger å stå parkert med bilen på Frogner hele dagen. Nei, når de gjør bil forbudt, burde all kollektivtransport bli helt gratis.

Les også: Den grønne ringen: Blir du med å jogge rundt Valle Hovin, Ulven, Østre Aker, Haraldrud, Risløkka, Økern, Løren og Hasle om et par år?

Fått med deg denne? Den grønne ringen: En gave til Oslo øst eller «En katastrofe for dyr og barn som risikerer å bli påkjørt i egen hage»?

Mer fra Dagsavisen