På fortauet nederst i Kongens gate, nede ved Festningen er det plassert en konteiner full av verktøy og sykkelustyr, og to små partytelt.
Sykkelprosjektet
Her driver unge asylsøkere Pop-up sykkelverksted to ganger i uka.
– Verkstedet er et samarbeid mellom prosjekt for enslige mindreårige asylsøkere i bydel St. Hanshaugen, Sykkelprosjektet og Bilfritt byliv, sier Mikael Praagman Moe i bydel St. Hanshaugen til Dagsavisen.
– Kunden får fikset sykkelen gratis, og sykkelreparatørene får betalt for å gjøre jobben, legger han til.
– Som en del av et bilfritt bymiljø, ønsker vi å bidra til at flere skal sykle, og dette er noe av vi kan bidra med. Sykkelverkstedet er en veldig fin måte å gi dem en positiv aktivitet, og det er fin arena å lære norsk på, sier han.
– I første omgang holder vi på ut september, men vi håper å kunne sette i gang flere andre sykkelprosjekter utover høsten, sier han.
– Vi har også en del sykler her som vi har fått donert av borettslag i Bydel St. Hanshaugen, som vi kan trene på og ta service på når det ikke er kunder her, sier han.
Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!
Omar Hassau Awiye og Kebread Solomon Yosef i dyp konsentrasjon. Foto: Siri Øverland Eriksen
Første kunde
Shokat Harjo, som opprinnelig kommer fra Syria var første kunde da de åpnet verkstedet, og i dag er han innom igjen for å fikset bremsene.
– Jeg prøvde å gjøre det selv, men fikk det ikke til. Så da er det veldig flott å komme hit å få hjelp, sier Shokat Harjo, som bruker sykkel mellom hjemmet på Skøyen, jobben på Kampen Bistro, skole på Elvebakken og trening.
Ni unge flyktninger er med på prosjektet, og denne tirsdagen er det Kebread Solomon Yosef (17), fra Eritrea, Omar Hassau Awiye (19), fra Somalia og Azeb Debasay fra Eritrea (18), som hjelper til med bremsene.
Under kyndig veiledning av sykkelreparatør Thomas Moi, som til daglig driver sykkelverkstedet Oslovelo.
Engasjert følger de med når Thomas Moi forklarer hvordan bremseskivene skal settes på riktig, strammes og justeres.
– De er lærenemme og tar dette raskt, sier sykkelreparatøren, mens han følger med på arbeidet.
Noen minutter senere kan Shokat Harjo sykle videre, med nyjusterte og gode bremser.
Og allerede er neste kunde på plass for å få fikset på noen småting.
– Det er veldig flott å jobbe her. Vi lærer å reparere sykler, samtidig som det gir oss arbeidstrening og norskopplæring, sier Omar Hassau Awiye, og skrur videre.
Sammen med de andre to har han vært rundt to år i Norge, og til daglig går de på skole og får norskopplæring.
Les også: Drapet på lille Mary rystet Oslo
Lette reparasjoner
Kommer du med et vrak av en sykkel, som ser ut som har ligget en god stund i Akerselva, er det ikke mye hjelp å få.
– Vi driver med lette reparasjoner som skifte av dekk, oljing av kjedet, fyller luft i slangen, lapper punkterte slanger, og tar en «helsesjekk» av sykkelen. Flere har spurt om vi bytter sykkelkjeder, men det gjør vi foreløpig ikke, sier Mikael Praagman Moe.
– Det er drop-in, og vi har plassert verkstedet her dette stedet, fordi det er veldig mange som sykler forbi her hver dag. Foreløpig er vi åpent tirsdager og lørdager i hele september, sier han videre.