Nyheter

– Vanligvis elsker folk å hate NSB

Lokførerne streiker. De vil ikke ha høyere lønn, de vil ha en nasjonal standard for kompetanse. Men prøv å forklare det til en forbipasserende.

Bilde 1 av 2

Martin Schjetne er lokfører i Oslo. Til daglig kjører han lokaltog mellom Lillestrøm og Spikkestad. Men i dag er han streikevakt på Oslo S.

Ikke fordi han faktisk er tatt ut i streik, det er han nemlig ikke. Han skal kjøre tog litt seinere på ettermiddagen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Men hvorfor står du her i streikevest da?

– Må jo være solidarisk, sier Schjetne.

– Du hobbystreiker?

– Hehe, tja, det er jo ikke så mange tog som står. Det er verre enn dette når det er signalproblemer.

Rundt oss på Oslo S er situasjonen omtrent som vanlig. Hundrevis av passasjerer og andre forbipasserende vandrer hit og dit, uten å ta seg spesielt mye nær av Martin Schjetne og kollega Jan Andre Nomerstad som står i sine gulgrønne streikevester og deler ut løpesedler under avgangstavla. Det lyser ikke en gang «innstilt» fra spesielt mange avganger.

– Unnskyld, det toget til Lillestrøm …? er det noen som begynner å spørre. Uten tanke på streiken. De streikende forklarer, som om de skulle være helt vanlige NSB-ansatte på jobb.

Positive folk

Så er også folk både høflige og positive der de tar imot løpelapper fra de streikende. Selv om det er nokså vanskelig å forstå hva de egentlig streiker for, er publikum svært positive.

– Det er jo litt rart. Vanligvis elsker jo folk å hate NSB.

Det sier Janne Håkonsen. Hun sitter i styret i Lokomotivpersonalets Forening Oslo og er på streikevakt. Til vanlig kjører hun lokaltog i Oslo. For Dagsavisens lesere ble hun mest kjent da hun viste fingeren til hele jernbanereformen utenfor Stortinget i fjor.

Den gang var det politisk streik. Nå er det helt vanlig tariff-streik. Men hva de streiker for, det er ikke like vanlig. Lokførerne streiker for å få kompetansekravene til togførere tariff-festa. Altså at i lokførernes tariffavtale med NSB og Cargonet (et underbruk av NSB), skal det stå hva slags utdannelse man må han for å kjøre toget.

Hvorfor? Nei, du skjønner …

Fram til 2011 sto det i tariffavtalen at man måtte ha Norsk Jernbaneskole, eller tilsvarende utdannelse, for å kjøre tog. Men det året kom en ny EU-forskrift, som definerte felles EU-regler for godkjenning av lokførerutdannelse. Fagskolekravet forsvant (med unntak av et femukerskurs) og det ble åpnet for at togselskapene selv kunne utføre egen lokføreropplæring. Dermed ble det som sto i tariffavtalen plutselig utdatert.

Nå jobber Samferdselsdepartementet med nye regler. Men politikk tar tid. Lokførerne er redde for at togselskapene vil stille forskjellige krav til førere på forskjellige strekninger, og at det dermed ikke vil bli felles, nasjonale krav til alt du trenger å lære før du skal kjøre tog.

– Det vi har sett er at arbeidsgiverorganisasjonene i skjønn forening med den blåblå regjeringa til stadighet går til angrep på arbeidstakernes rettigheter, sier Håkonsen.

– Streiken handler ikke om lønn, men om våre arbeidsvilkår og kravet til å fastsette kompetanse.

Overrasket

Men hvor lenge kommer det til å vare? De streikevaktende arbeidere på Oslo S er ikke sikre.

– Det er vanskelig å si. I går trodde jeg ikke det skulle bli streik i det hele tatt. Jeg håper jo NSB tar til fornuften, sier Martin Schjetne.

– Det er ålreit å streike litt, vel?

– Nei, jeg ønsker jo å jobbe.

– Pøh, det sier alle streikende.

– Jeg mener det virkelig! Jeg er jo glad i å kjøre tog!

Enn så lenge holder NSB seg langt unna ting som lukter av streikebryteri, da. De har ikke satt opp buss for tog, for eksempel.

– Men det hadde jo blitt katastrofe, sier Janne Håkonsen.

– Da hadde vi vel stilt oss i veien for bussene, fysisk.

Tariffavtalen feil sted

Arbeidsgiverforeningen Spekter, som representerer NSB her, ser det ikke helt som lokførerne gjør. De er heller ikke på streikevakt, så jeg måtte ta opp telefonen og ringe kommunikasjonssjef Ingvild Dahl Dørnes.

– Sikkerhet er det aller viktigste for NSB, og det er arbeidsgiver som har ansvar for at alt er sikkert, trygt og godt. Dette ansvaret kan ikke overlates til fagforeningene.

– Men, da kan dere vel bare godta kravene, da?

– NSB er selvfølgelig helt enig i at det skal stilles kompetansekrav, men tariffavtalen er feil sted å regulere det. Kravene må fastsettes av myndighetene, så alle får like betingelser, sier hun.

– Det er ikke aktuelt å tariffeste kompetansen til lokomotivførerne, slik at dette blir et forhandlingsspørsmål der fagofreningen til og med kan gå til streik dersom de ikke får det som de vil, sier hun.

– Hvor lang tid vil det ta?

Det er Lokomotivmannsforbundet som har iverksatt denne streiken, vi har ingen formening om hvor lenge den vil vare.

Mer fra Dagsavisen