Nyheter

Jazz for alle

Med vel 10.000 betalende gjester og flere fulle hus er Oslo Jazzfestival over for denne gang.

Så var årets utgave av Oslo Jazzfestival over og festivalleder Edvard Askeland kan melde om et vellykket arrangement med godt besøk.

- Vi har fått så mange gode tilbakemeldinger og gode kritikker på konsertene, så jeg er godt fornøyd med årets festival. Jeg tror vi har truffet ganske bra på bookingene våre i år. Vi har de store konsertene og de litt mindre for entusiastene og kjennerne. Vi prøver å ha noe innen de forskjellige stilartene i jazzen, sier Askeland til Dagsavisen.

I sommer har jazzfestivalene Kongsberg og Molde blitt kritisert for å booke en del artister som ikke faller inn under jazzbegrepet. I Oslo har det vært ytterst få bookinger som ikke kan kalles jazz. I år hadde de Los Lobos og enkelte andre, men det har i stor grad vært jazz under Oslo Jazzfestival.

- Los Lobos spiller på Blue Note i New York og jazzklubber verden over. Men hvem definerer dette? Vi definerer at dette er innafor for oss. Vi hadde Antony and the Johnsons i 2009 - det er ikke jazz det heller, men det er innenfor hva vi definerer som kvalitetsmusikk, så for oss er det greit, sier Askeland.

Knutepunkt

Med ny hjemmeside, ny logo og ny giv er det en populær jazzfestival som er avsluttet. Med drøyt 10.000 solgte billetter og enda flere innom gratiskonsertene under årets festival dukker spørsmålet om knutepunktordningen opp. For mens Mela, Øya og Ultima nyter godt av støtteordningen, faller Oslo Jazzfestival utenfor ordningen som skal evalueres av kulturdepartementet ved årets slutt. Molde Jazzfestival har også knutepunktstatus og mottar i år 6,8 millioner i støtte. Øya får 2,1 millioner, mens ultima får 5,4 millioner.

- Vi skulle jo gjerne hatt pengene og søker igjen hvis det blir muligheter, men vi er imot ordningen og den måten å tenke på. Hvorfor skal det være en festival i hver sjanger? Hensikten var at andre festivaler skulle lære av knutepunktfestivalene og overføre kompetanse. Men hva kan vi lære av Molde? Vi driver to helt forskjellige festivaler, sier Askeland.

Konkurrenter

Askeland er samtidig klar på at selv om det er en veldig god tone mellom festivalene i Oslo så konkurrer man likevel om både oppmerksomhet, publikum og til en viss grad artister.

- En Knutepunktstatus gir noen festivaler en særfordel som vi ikke har. Hvorfor skal Øya som går overskudd hvert år få mer penger enn oss? Eller Mela og Ultima? Dette er knutepunktfestivaler som vi konkurrer med om det samme publikummet, men som har en helt annen økonomi fordi de er knutepunktfestivaler, sier Askeland.

Oslo Jazzfestival er en byfestival og det forsøker de å dra nytte av med å holde konserter på en rekke av hovedstadens klubber og møter på en måte publikum på deres hjemmebane.

- Vi kan programmere litt etter profilen stedene har fra før. Mono har sitt publikum, Herr Nilsen sitt. Det gir seg litt selv hvilken retning musikken går i. Går du på Blå forventer du ikke New Orleans-jazz ikke sant? De som bor i byen kjenner jo til dette, avslutter Askeland.

Neste års festival finner sted i uke 33, akkurat som de foregående år.

espen.rusdal@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen