MDG-Lan vurderer regulering: Kan bli slutt på el-sparkesykkelkaos

Trondheim har satt ned foten for el-sparkesyklene. Nå vurderer MDG-byråd Lan Marie Berg det samme i Oslo.

Dette har vært el-sparkesyklenes sommer i Oslo. Siden de første utleiesparkesyklene ble observert på byens fortau tidlig i våres har det kommet stadig flere el-sparkesykler, stadig flere steder. Til både jubel og protester fra byens befolkning. 

Og en del ekstra jobb for byens legevakt. 

Men Oslos politikere har fra dag en sagt at det ikke har vært mulig å gjøre noe med. At de ikke har lov til å regulere el-sparkesyklene. 

Mente de ikke kan regulere i Oslo

– Vi har ikke noe lovverk som gjør at vi kan regulere dette ordentlig, sa Arbeiderpartiets Andreas Halse til Dagsavisen tidligere i år. 

SE OGSÅ: El-sparkesykler kan bli sommerens store dille

TRØBBEL? El-sparkesyklene til leie, her en modell fra Voi, er ikke bare populære.
Foto: Aslak Borgersrud

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg skreiv seinest for to dager sida på Facebook at «det er Fremskrittspartiet i regjering sin feil at vi ikke får regulere elsparkesyklene lokalt».

Men nå viser det seg at det kan man. I hvert fall kan Trondheim det. Formannskapet i trønderhovedstaden har denne uka vedtatt en enorm innstramming for utleie av el-sparkesykler. Alle selskapene må rydde inn sparkesyklene sine og søke i en anbudskonkurranse. 

Dermed kan Trondheim få en velregulert el-sparkesykkelsituasjon, i motsetning til den mer kaotistiske Oslo-situasjonen.

Vil gjøre ny vurdering

Vi tok kontakt med byrådsavdelinga for miljø og samferdsel i Oslo, og de har definitivt fått med seg det trønderske vedtaket.

«Trondheim kommune mener de kan regulere utleie på kommunal grunn, og har vedtatt at utleie av elsparkesykler på kommunal grunn uten tillatelse ikke er tillatt», skriver de i en e-post til Dagsavisen.

«Kommunen går nå gjennom vedtaket og lovhjemlene som Trondheim kommune har brukt for å vurdere om det er aktuelt å innføre lokale reguleringer i Oslo», skriver avdelinga videre. 

– Vi går nå gjennom vedtaket som Trondheim kommune har fattet, og vil vurdere om det er aktuelt å innføre lokal regulering i Oslo, skriver byråd Lan Marie Nguyen Berg i e-posten.

Les også: Over to skader per døgn med elektrisk sparkesykkel

Statsråden: – Skivebom

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) liker ikke at kommunene nå forsøker å begrense bruken av elsparkesykler gjennom reguleringer. 

– Jeg mener det Trondheim har gjort er skivebom. Gå heller i dialog med bransjen og se på hva man kan få til av fornuftige løsninger, sier Dale. 

Han mener etterspørselen etter syklene i Oslo har vist at dette er et tilbud folk vil ha. Dale gjør det klart at det ikke er mulig å forby elsparkesykler og viser til det nasjonale regelverket. Han understreker at han ikke har hatt tid til å sette seg inn i alle detaljene om hva som har skjedd i Trondheim. 

– Det ser ut som de har regulert adgangen til å drive næring på offentlig areal. Det betyr ikke at de kan forby bruk av elsparkesykkel, men de prøver å regulere vekk anledningen til å parkere dem på offentlig areal. 

– Har de anledning til det?

– Ja, det kan se slik ut, men de har ikke mulighet til å regulere privat areal hvis det foreligger privatrettslige avtaler, sier Dale.

Dale sier han skjønner folks frustrasjoner over alt som ikke har vært bra med elsparkesyklene.

– Men dette kan bransjen og kommunene finne ut av uten at vi beveger oss inn i den tradisjonelle sosialisttankegangen, der alt som er litt utfordrende i starten skal forbys en gang for alle. 

PS: I en tidligere versjon av denne saka sto det at det "kan bli slutt på elsparkesykler overalt". Det var ikke en god formulering. Det er ikke aktuelt for byrådet å forby el-sparkesykler.