Ingeborg Heldal på Oslo Runway: Motenorge imponerer

Oslo Runway er over for denne gang. Kan vi håpe på tre dager neste gang?

SE VIDEO OVER

For Dagsavisen startet dag to med en nydelig visning av kolleksjonen til Admir Batlak i Operaen. Batlak, som er kjent for sine nyskapende teknikker og tekstilbehandling viste en leken og feminin stil denne gangen med applikerte og broderte katter som gjenomgangstema. Deretter fulgte byMagMaLou, som er designer, stylist og blogger Marthe Kveli Valebergs merke. Dresser, kjoler og jumpsuits ble båret utenpå langermede pologensere, det var spennende strikk i lag på lag og draperinger samt et innslag av gittter og glamour i form av en gullskimrende, kroppsnær kjole, som vakte ekstra stor begeistring hos enkelte publikummere.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Kvalitetsmessig som sine skandinaviske kollegaer

Selvsagt falt jeg for paljettkjolen i gull! Det er deilig med litt glitter og stæsj i all elegansen, sa Ingeborg Heldal, bloggredaktør i Aller Media, til Dagsavisen etter visning. Hun er imponert over nivået på alle onsdagens visninger og mener norske klesdesignere har hevet seg opp til samme nivå kvalitetsmessig som sine skandinaviske kollegaer.

De imponerer enormt, og jeg tror ingen moteredaktør med respekt for seg selv og faget sitt kan rynke på nesen over dette, sa den alltid så kult kledde redaktøren – som denne gang stilte i rød fuskepels, slengbukser, leopardboots og glitrende paljettopp.

– Slengbukser er det mest usexy mannen min vet, men jeg er gammel nok nå til å gi blaffen. Går jeg med dem lenge nok, blir det nok noe på meg likevel, spøker Ingeborg Heldal.

SE OGSÅ: Oslo Runway er i gang

Ullpledd

Etter byMagMaLou var det klart for Elisabeth Stray Pedersen som viste en skulpturell kolleksjon der flere av plaggene minnet om draperte ullpledd. Fargepaletten gikk fra gråmelert og svart/hvitt via varme jordfarger til signalrødt og blått og særlig herreplaggene vakte stor oppsikt. Av andre som viste sine kolleksjoner på dag to var designerne Aúma, Graa, Arct og Christina Ledang, samt Nina Granerød som designer under merket FWSS (Fallwinterspringsummer) og Holzweiler.

SE OGSÅ: I kø for Kanye

En evig benkesliter på den norske moteuka er Mariann Thomassen. I går var hun superbegeistret, spesielt for visningen til byMagMaLou.

 Det er klær som ser minimalistiske ut og er enkle å sette ditt eget preg på, og helt perfekt for den som liker å blande litt stiler, sier Thomassen, som alltid har vært en ivrig ambassadør og samler av norsk design.

Jeg har så mange plagg nå fra mange norske designere at jeg kunne laget en helt egen utstilling, sier Thomassen.

Dom

Hva er så dommen etter to dager med mote og moro? Oslo Runway har så avgjort vokst fra gang til gang, og årets arrangement var velsmurt og vellykket, ikke minst med Den norske opera som ramme rundt arrangementet. Noen små forbedringer kan vi håpe på. Når man opererer i et så flott bygg som operaen er det forståelig at man ønsker å utnytte det maksimalt og leke seg med arkitekturen, kanskje spesielt om man heter Amir Batlak. Hans visning hadde en helt annerledes catwalk enn alle de andre, der modellene kom og gikk rundt søyler og korridoerer i en ikke-rett linje. Batlak er kjent for sine mange samarbeid med institusjoner innen samtidskunst jobber konsekvent med å utfordre visningsformatet og åpne opp for nye opplevelser av klør. Og ære være han for det, i en tid da den internasjonale motebransjen spekulerer i de tradisjonelle catwalkvisningens framtid. Men akkurat dette grepet på årets Oslo Runway funket ikke – den flotte kolleksjonen ble litt borte i vandringen rundt omkring i lokalet og vi skulle gjerne sett mange av de fine plaggene litt mer nøye.

Men, det er kun en liten detalj. Oslo Runway har bestått årets første eksamen, selv kulturminister Linda Hofstad Helleland, som dukket opp under åpningen på tirsdag måtte innrømme at nivået på norsk klesdesign er blitt veldig høyt. Egentlig hadde hun ikke planlagt å stille, men ble nysgjerrig etter å ha hørt om arrangementet på radio.

For meg som kulturminister er dette en del av kunsten og kulturen som jeg ønsker å vise fram, sa Helleland til NRK etter åpningen.