Verden

Boeing stopper produksjonen av MAX-flyene

Boeing stanser i januar midlertidig produksjonen av 737 MAX-fly. Alle fly av denne typen verden over er satt på bakken etter to ulykker.

Boeing er USAs viktigste eksportør av industriprodukter. Flytypen 737 MAX, som produseres i Renton utenfor Seattle, er selskapets viktigste fly.

Flere hundre MAX-fly hos flyselskaper verden over, ble satt på bakken etter at et fly tilhørende Ethiopian Airlines styrtet i mars. I fjor høst styrtet samme type fly i Indonesia.

Etterforskerne mener at feil ved manøvreringssystemet MCAS bidro til ulykkene. Flere lands luftfartsmyndigheter, med amerikanske FAA i spissen, har nedlagt flyforbud inntil Boeing kan dokumentere at feilene er utbedret.

Har fortsatt

Til tross for flyforbudet har Boeing fortsatt produksjonen av 737 MAX. Om lag 400 nye fly står nå på lager, opplyser selskapet.

Men fortsatt vil det trolig ta måneder før FAA innvilger flytillatelse, og Boeing ser seg derfor nødt til å sette videre produksjon på vent.

De 12.000 arbeiderne ved fabrikken i Renton vil inntil videre ikke bli permittert, men bli forsøkt flyttet til andre fabrikker i Seattle-området eller satt til å jobbe videre med de 400 flyene som alt er produsert, opplyser selskapet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Sjokkbølger

Stansen i produksjon og salg av 737 MAX-fly kan komme til å sende sjokkbølger gjennom amerikansk økonomi fordi underleverandørene rammes hardt, skriver New York Times.

Rundt 900 selskaper er leverer deler til flyene, og også disse vil bli hardt rammet, sier Joe Schwieterman ved DePaul University.

– Flyselskapene kommer ganske sikkert heller ikke til å betale for flyene de har bestilt, inntil de er godkjent, sier han.

Vansker for Norwegian

Norwegian har 18 fly av denne typen i sin flåte, men varslet i oktober salg av fem av dem.

Daværende konsernsjef Bjørn Kjos anslo i sommer at selskapet ville tape 500 millioner kroner som følge av at flyene ble satt på bakken, og Norwegian la ned sine ruter mellom Irland og USA som følge av at flytypen ikke kunne benyttes.

Norwegian ønsket tirsdag ikke å kommentere nyheten om at Boeing innstiller produksjonen av 737 MAX i januar, eller at FAAs godkjenning av flytypen lar vente på seg.

– Vi har ikke noe nytt å melde. Det er luftfartsmyndighetene som beslutter når MAX er tilbake i trafikk og det forholder vi oss selvfølgelig til. Vi har planlagt vårt flyprogram uten MAX ut mars, sier presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson til NTB.

Rammer økonomien

Amerikansk flyindustri omsatte i årets ti første måneder for 960 milliarder kroner, og dette var en nedgang på 17 prosent fra samme periode i fjor.

Richard Aboulafia, som analyserer flyindustrien for Teal Group, tror Boeings problemer kan bidra til å øke USAs fra før store handelsunderskudd med utlandet.

– Dette er landets største eksportprodukt fra industrien, sier han.

Mer fra Dagsavisen