Politikk

Kjøper mer PR-hjelp

PR OG LOBBY: Det offentlige kjøper flere PR- og lobbytjenester enn før. Bård Vegar Solhjell (SV) ber det offentlige droppe byråene og heller samordne seg.

Det offentlige kjøper inn flere tjenester fra PR-byråene. Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) mener kommunene kan bruke penger på det de selv vil. FOTO: VEGARD GRØTT/NTB SCANPIX

- Vi ser at det offentlige er blitt en større kunde av kommunikasjonsbyråene, sier Morten Woldsdal til Dagsavisen.

Han er styreleder i bransjeforeningen for kommunikasjonsbyråer - Komm. De merker tydelig at både departementer, direktorater, fylker og kommuner leier inn mer ekstern hjelp til både holdningskampanjer, medietrening og lobbyvirksomhet fra PR-byråer.

Torsdag la landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) fram sine offentlige kunder fra tida i PR- og lobbybyrået First House.

Åtte kommuner, fylkeskommuner og offentlige virksomheter har til sammen betalt First House 4,9 millioner kroner for prosjekter Listhaug har arbeidet på. Lørdag gikk lederen av finanskomiteen på Stortinget, Hans Olav Syversen (KrF), ut i Dagsavisen og advarte kommunene mot bruk av lobbybyråene. Han mente kjøp av tjenestene kunne være misbruk av skattebetalernes penger.

Flere kjøper

Woldsdal forteller at omtrent hver femte kunde av medlemsbedriftene i bransjeforeningen er en offentlig virksomhet. Årlig omsetter bransjen for en halv milliard kroner. Nå merker de tydelig en økende etterspørsel fra det offentlige.

- Om lag 20 prosent av kundene er offentlige. Men det er nok et tall som er økende. Når vi gjør opp statistikken for 2013 vil jeg bli overrasket om vi ikke har gått over 20 prosent, sier han.

- Hvorfor tror du det offentlige kjøper flere tjenester av dere?

- Mange føler nok at de ikke har kompetanse og kapasitet til å få gjennomslag for sine saker selv. Mange føler nok at de trenger mer ekstern bistand og kompetanse enn den de sitter på selv, sier styrelederen. Han trekker fram at samfunnsutviklingen gjør strategisk kommunikasjon mer og mer viktig for å få gjennomslag i mediesamfunnet.

Må samordne

Fungerende SV-leder Bård Vegar Solhjell reagerer på at så mange store kommuner, fylkeskommuner og offentlige virksomheter har sett seg nødt til å kjøpe inn PR-tjenester.

- Blir ikke lokale og regionale politikere hørt? En skulle tro at de hadde de beste kontaktene, sier han.

Solhjell mener disse offentlige virksomhetene må få mer systematisk tilby hjelp til hvordan de skal påvirke. Det kan skje gjennom KS, et eget nettverk eller gjennom Stortinget, foreslår han. Samtidig ønsker SV-politikeren seg mer åpenhet.

- I Drammen kommune var Sylvi Listhaug inne og skrev innstillingen til rådmannen. Det mener jeg er relevant å vite. Derfor trengs det mer åpenhet om denne bruken av kommunikasjon, sier Solhjell. Han mener et lobbyregister kan bidra til en slik åpenhet.

Flere anbud

Dagsavisen har snakket med noen av de største PR-byråene. First House sier at offentlige kunder ikke utgjør hoveddelen av kundene. Geelmuyden-Kiese anslår at 17 prosent av kundene deres er offentlige, mens 40 prosent av Burson-Marstellers kunder er offentlige virksomheter. Administrerende direktør i Burson-Marsteller, Morten Pettersen, merker at offentlige virksomheter etterspør flere av deres tjenester.

- Det er et voksende antall anbud og et voksende antall ansatte i offentlig sektor som arbeider med kommunikasjon, sier han. Pettersen forteller at Burson-Marsteller selger alt fra krisekommunikasjon, medietrening og kommunikasjonsstrategier til offentlige virksomheter.

Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) ønsker ikke å kommentere saken, men sier på generelt grunnlag at kommunene selv bestemmer hva de skal bruke penger på. Han understreker imidlertid at det er viktig at det skjer på best mulig måte for innbyggerne.

havard.therkelsen@dagsavisen.no