Innenriks

Tacosalget eksploderte i fjor: – Det har vært et helt fantastisk år

I fjor økte omsetningen av taco-dagligvarer med en kvart milliard til totalt 1,6 milliarder kroner.

TRONDHEIM  20161216.
Taco fredag. Kjøtteig, ost, løk, mais, tomat, paprika, salat og agurk.
Modellklarert til redaksjonell bruk.
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Tallene er hentet fra analysebyrået Nielsen, skriver E24. Veksten skyldes trolig i hovedsak at langt flere spiser hjemme under koronapandemien. Stengte grenser er også en forklaring.

Santa Maria, som har 39,1 prosent markedsandel ifølge Nielsen, økte omsetningen med nesten 16 prosent til rundt 460 millioner.

– Det har vært et helt fantastisk år, sier markedsdirektør Kine Kotte i Santa Maria Norge.

Les også: Knasende sprø nachos med den hjemmelagde følelsen. Og mørt, krydret kjøtt som har kokt i timevis. Vi er solgt!

Old El Paso har en markedsandel på 37,2 prosent. I fjor økte selskapet butikkomsetningen med 12,7 prosent, noe som tilsvarer 65,4 millioner kroner.

84 prosent av nordmenn spiser taco minst én gang i måneden, viser Ipsos' siste undersøkelse om spisevanger i Norge. 13 prosent har taco hver fredag.

Mer fra Dagsavisen