Innenriks

– Flere lærere ikke nok

– Det holder ikke med et tilstrekkelig antall lærere. Lærerne må også ha de riktige kvalifikasjonene i form av kompetanse og erfaring sier kunnskapsminister Øystein Djupedal til Dagsavisen.

Skoleministeren modererer dermed regjeringens suksessoppskrift på en bedre skole. Så vel i valgkampen som i erklæringen fra Soria Moria har flere lærere vært de rødgrønnes viktigste løsning på en av skolens største utfordringer: Nemlig hvordan utjevne de voldsomme forskjellene i elevenes prestasjoner.

Antall ikke viktigst

Dagsavisen omtalte i går en rapport som beskriver status for norsk utdanning. I rapporten slås det fast at flere lærere svekker kompetansenivået i skolen totalt sett. Årsaken er blant annet at lærerne som skal ansettes i mange tilfeller mangler faglig og pedagogigsk kompetanse. Ifølge forskerne fører dette til økte kvalitetsforskjeller mellom skolene.

– Attraktive skoler får de best kvalifiserte lærerne. Mindre populære skoler har en tendens til å bli sittende igjen med lærere med liten eller ingen pedagogisk utdanning uttalte forsker og samfunnsøkonom Torberg Falch ved NTNU i Trondheim.

I dag støtter forskere med padagogigsk bagrunn langt på vei økonomenes virkelighetsbeskrivelse. Forsker Thomas Nordahl ved NOVA (Norsk institutt for oppvekst velferd og aldring) mener det slett ikke er noen automatikk i at det å ansette flere lærere vil bety en styrking av skolen.

– Tvert imot viser forskningen at godt lederskap i klasserommet god struktur på undervisningen og nære relasjoner mellom elever og lærere er mye viktigere for elevenes prestasjoner og trivsel enn antall lærere. Ideen om at stor voksentetthet i seg selv gir god skole er det ingenting i forskningen som støtter sier Nordahl.

Skoler med en sterk kollektiv kultur tett faglig samarbeid og en kritisk holdning til det som skjer i egne klasserom er de skolene som lykkes best ifølge forskeren.

Ingen klar sammenheng

Professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo Asbjørn Birkemo mener den sittende regjering forfekter en politisk ideologi som går ut på at det eksisterer en klar sammenheng mellom antall lærere og elevenes læringsutbytte.

– En slik sammenheng er ikke forskningsmessig dokumentert. Mens noen undersøkelser viser en svak positiv påvirkning på elevenes læring går andre undersøkelser i negativ retning sier Birkemo.

På vårt spørsmål om hva som er regjeringens begrunnelse og målsetting for å ansette flere lærere svarer kunnskapsminister Øystein Djupedal slik:

– En god skole betyr at opplæringen tilpasses den enkeltes evner og behov. Den enkelte elev må bli sett og få muligheten til å utvikle seg ut fra individuelle forutsetninger. Skal denne målsettingen oppfylles må skolen ha et tilstrekkelig antall lærere og ressurser.

Mer fra Dagsavisen