Det holder ikke med et tilstrekkelig antall lærere. Lærerne må også ha de riktige kvalifikasjonene i form av kompetanse og erfaring sier kunnskapsminister Øystein Djupedal til Dagsavisen.
Skoleministeren modererer dermed regjeringens suksessoppskrift på en bedre skole. Så vel i valgkampen som i erklæringen fra Soria Moria har flere lærere vært de rødgrønnes viktigste løsning på en av skolens største utfordringer: Nemlig hvordan utjevne de voldsomme forskjellene i elevenes prestasjoner.
Antall ikke viktigst
Dagsavisen omtalte i går en rapport som beskriver status for norsk utdanning. I rapporten slås det fast at flere lærere svekker kompetansenivået i skolen totalt sett. Årsaken er blant annet at lærerne som skal ansettes i mange tilfeller mangler faglig og pedagogigsk kompetanse. Ifølge forskerne fører dette til økte kvalitetsforskjeller mellom skolene.
Attraktive skoler får de best kvalifiserte lærerne. Mindre populære skoler har en tendens til å bli sittende igjen med lærere med liten eller ingen pedagogisk utdanning uttalte forsker og samfunnsøkonom Torberg Falch ved NTNU i Trondheim.
I dag støtter forskere med padagogigsk bagrunn langt på vei økonomenes virkelighetsbeskrivelse. Forsker Thomas Nordahl ved NOVA (Norsk institutt for oppvekst velferd og aldring) mener det slett ikke er noen automatikk i at det å ansette flere lærere vil bety en styrking av skolen.
Tvert imot viser forskningen at godt lederskap i klasserommet god struktur på undervisningen og nære relasjoner mellom elever og lærere er mye viktigere for elevenes prestasjoner og trivsel enn antall lærere. Ideen om at stor voksentetthet i seg selv gir god skole er det ingenting i forskningen som støtter sier Nordahl.
Skoler med en sterk kollektiv kultur tett faglig samarbeid og en kritisk holdning til det som skjer i egne klasserom er de skolene som lykkes best ifølge forskeren.
Ingen klar sammenheng
Professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo Asbjørn Birkemo mener den sittende regjering forfekter en politisk ideologi som går ut på at det eksisterer en klar sammenheng mellom antall lærere og elevenes læringsutbytte.
En slik sammenheng er ikke forskningsmessig dokumentert. Mens noen undersøkelser viser en svak positiv påvirkning på elevenes læring går andre undersøkelser i negativ retning sier Birkemo.
På vårt spørsmål om hva som er regjeringens begrunnelse og målsetting for å ansette flere lærere svarer kunnskapsminister Øystein Djupedal slik:
En god skole betyr at opplæringen tilpasses den enkeltes evner og behov. Den enkelte elev må bli sett og få muligheten til å utvikle seg ut fra individuelle forutsetninger. Skal denne målsettingen oppfylles må skolen ha et tilstrekkelig antall lærere og ressurser.