Nyheter

Dra til Moss - uten utslipp

KLIMA: Batteriferjer bør tas i bruk på Norges mest trafikkerte ferjesamband, Moss - Horten, og det må regjeringen bidra til, mener Zero.

Et slikt tiltak vil være i tråd med regjeringserklæringen og det statsminister Erna Solberg (H) uttalte under Zerokonferansen i november, påpeker klimastiftelsen.

- Vi skal utarbeide krav om at alle nye offentlige kjøretøy, også ferjer, rutebåter og dieseltog, benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette, sa Solberg da.

Likevel nøler samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) med å gjøre det Zero mener er nødvendig. Han tror det er nok at miljøkravene blir vektlagt med 15 prosent når det skal avgjøres hva slags nye ferjer som skal settes inn i sambandet Moss - Horten.

Batteri i Sognefjorden

- Vi mener regjeringen må doble vektleggingen av miljø til 30 prosent i den kommende anbudsprosessen, slik at vi sikrer at vi får tatt i bruk ny miljøteknologi, sier Kari Elisabeth Kaski, nestleder i Zero.

Ferjesambandet trafikkeres i dag av fem ferjer. I løpet av neste år skal det åpnes for drift av ytterligere to ferjer på strekningen.

Per i dag finnes det ikke én eneste batteriferje i ordinær drift her til lands. Det blir det en forandring på før januar 2015. Innen da er planen å sjøsette en batteridrevet bil- og passasjerferje på strekningen Lavik - Oppedal i Sognefjorden.

- Strømkraften vil erstatte et årlig dieselforbruk på rundt én million liter, uttalte salgsdirektør Odd Moen i Siemens Marine Solutions i Trondheim til Adresseavisen i juli.

En rapport utarbeidet av Zero konkluderer med at batteridrift er mulig på i overkant av en tredel av de 125 ferjesambandene her til lands. For ytterligere en tredel er batteridrift mulig hvis batteriteknologien blir bedre.

Utslippene av CO2 fra innenlands ferjetrafikk er totalt på om lag 400.000 tonn i året. Det utgjør i underkant av én prosent av de samlede norske CO2-utslippene, ifølge Zero.

- En overgang til batteridrift vil også redusere utslippene av NOx, tilføyer Kaski.

Det vil bety bedre luftkvalitet for de nær 60.000 innbyggerne i Moss og Horten.

Billettprisen viktigst

Også Venstres Abid Q. Raja tviler på at det å vektlegge miljøkravet med 15 prosent i anbudskonkurransen vil være tilstrekkelig. I slutten av november stilte han spørsmål til samferdselsministeren om dette.

I sitt svar bekrefter Solvik-Olsen at laveste pris for de reisende skal vektlegges med 85 prosent og ferjenes miljøegenskaper med 15 prosent i den kommende anbudskonkurransen.

- I tillegg vil det bli krevd at ferjemateriellet ikke skal ha NOx-utslipp ut over Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMOs krav, tilføyer han.

- Betydelig innskjerping

Dette vil være en betydelig innskjerping sammenlignet med tidligere anbudsutlysninger innen ferjedriften, påpeker statsråden.

- Regjeringen vil i tillegg fremme forslag til ny forskrift hvor utslipp av CO2 og andre avgasser skal tas med som kriterier ved offentlige anskaffelser av kjøretøy og kjøp av offentlig persontransport. De nye reglene vil bli utformet i nær framtid, skriver Solvik-Olsen videre i sitt svar, i tråd med hva Solberg uttalte i november.

- Vi har store forventninger til disse reglene, men skulle gjerne ha sett en mer ambisiøs statsråd allerede nå, kommenterer Kaski.

- Hva vil skje hvis miljøkravene til de nye ferjene mellom Moss og Horten forblir uendret?

- Utslippene blir nok lavere enn i dag, men det er ikke nok å nøye seg med mindre utslipp når det finnes teknologi for nullutslipp, svarer Kaski.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Batteriferjer

En rapport utarbeidet av Zero konkluderer med at batteridrift er mulig på 47 av 125 ferjesamband.

På ytterligere 34 ferjesamband vil batteridrift være mulig ved utvikling av bedre batteriteknologi.

For de øvrige 44 ferjesambandene tilsier avstanden eller andre forhold at bruk av batterier ikke er mulig.

Ferjetrafikken innenlands fører til utslipp av om lag 400.000 tonn CO2 hvert år.

Dette tilsvarer i underkant av 1 prosent av de samlede norske utslippene av CO2.

Kilde: Zero

Mer fra Dagsavisen