Innenriks

Dårligere og ­dyrere buss

SAMFERDSEL: Busstilbudet i store deler av landet kan bli både dyrere og dårligere når hele transportsektoren må begynne å betale full arbeidsgiveravgift fra 1. juli.

I dag er det redusert arbeidsgiveravgift for transportsektoren i kommuner i hele 15 av 19 fylker. I disse kommunene varierer arbeidsgiveravgiften mellom 0 og 10,6 prosent. Full arbeidsgiveravgift er 14,1 prosent.

- Høyere arbeidsgiveravgift vil innebære betydelige ekstrakostnader for busselskapene. Bransjen sliter allerede med dårlig lønnsomhet på grunn av sterk konkurranse og økte lønnskostnader. Høyere arbeidsgiveravgift vil dermed kunne føre til kutt i rutetilbudet og store prisøkninger, sier Terje Sundfjord, nærings­politisk fagsjef i NHO ­Transport.

- Så folk i distriktene risikerer å måtte vente lenger på en buss de må betale mer for å kunne reise med?

- På veiene i distriktene er buss og drosje ofte de eneste alternativene til privatbilen, svarer Sundfjord.

Endringer i EU

Endringer i EUs retningslinjer for regional støtte er bakgrunnen for at arbeidsgiveravgiften for blant annet transportsektoren går opp. Den rødgrønne regjeringen forsøkte å unngå endringen, men endte likevel opp med å vedta den. Den nye regjeringen har ikke klart å forandre på dette. I stedet har kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner varslet at det utover våren skal jobbes med kompenserende tiltak for de delene av næringslivet som blir rammet.

Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport, har tidligere påpekt at det nå kan bli 6-7 prosent dyrere å frakte mat til butikker i Nord-Troms og Finnmark.

Økningen i kostnadene knyttet til kollektivtrafikk og skoleskyss i distriktene, kan bli vel så høye. Inkludert ordinær regulering av lønn og andre utgifter, kan de bli mellom 5,5 og 12 prosent høyere, avhengig av nivået på dagens arbeidsgiveravgift, viser beregninger utført av NHO Transport.

I rene penger vil det være snakk om utallige millioner i ekstrakostnader, går det også fram av disse beregningene og tre konkrete eksempler:

* Boreal Transport får tilleggskostnader på 50-60 millioner kroner i året.

* Torghatten ASA får en årlig ekstraregning på over 100 millioner.

* Fylkeskommunene Nordland, Troms og Finnmark vil måtte finne minimum 120 millioner mer i sine budsjetter til kjøp av transporttjenester.

Dårlig lønnsomhet

Bussnæringen selv er ikke rustet til å ta økningen i arbeidsgiveravgiften, mener Sundfjord. I 2010 hadde bransjen riktignok et årsresultat på om lag 312 millioner kroner, men det falt til et negativt årsresultat på nær 18 millioner i 2012. Resultatene er ikke stort bedre for 2013, ifølge Sundfjord. Han mener derfor det er tvingende nødvendig at det blir noe av de kompenserende tiltakene som statsråd Sanner har varslet.

Det Sundfjord håper på er blant annet dette:

* Mer penger øremerket kjøp av busstjenester til de aktuelle fylkeskommunene, slik at de kan få råd til å betale mer for ikke minst skoleskyss i distriktene.

* En fjerning av avgiftene ekspressbussene må betale for å kunne bruke offentlige terminaler slik som bussterminalen i Oslo. Bare det å bruke denne terminalen koster ekspressbussene om lag 20 millioner kroner i året.

* Statlige kjøp av sosiale rabatter på ekspressbussene, slik at barn, studenter og pensjonister kan slippe å betale like mye for billettene som andre. Sterk priskonkurranse med fly og subsidierte togbilletter gjør det i dag vanskelig for bussbransjen å bare øke billettprisene, uten at dette fører til færre passasjerer.

NHO Transport har nå bedt om et møte med Samferdselsdepartementet i sakens anledning.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Arbeidsgiver­avgiften

I de mest sentrale delene av landet betaler transportsektoren allerede ordinær arbeidsgiveravgift på 14,1 prosent.

I resten av landet øker avgiften til dette nivået fra 1. juli, på grunn av endringer i EUs retningslinjer.

I dag nyter busselskap i distriktene godt av fem ulike og lavere satser enn den ordinære arbeidsgiveravgiften.

Det er ingen arbeidsgiveravgift i hele Finnmark og i deler av Troms.

I andre deler av landet er satsene på henholdsvis 5,1 prosent, 6,4 prosent, 7,9 prosent og 10,6 prosent.

Noen steder er satsen på 10,6 prosent inntil et fribeløp. Deretter øker den til 14,1 prosent.

I følgende fylker er det inntil videre kommuner med lavere arbeidsgiveravgift enn den ordinære: Nordland, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal, Hedmark, Oppland, Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark og Buskerud.

Kilde: NHO Transport

Mer fra Dagsavisen