Innenriks

Busselskaper godt forberedt på buss for tog

Inntil 300 busser må daglig til for å erstatte togene som står i buss for tog-perioden. Vi har kontroll, forsikrer busselskapene.

Denne uka innebærer starten på seks uker med stengte jernbanestrekninger for utallige arbeidstakere. Lieråsen tunnel, som ble stengt lørdag, forblir stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid fram til og med 5. august. Ulike deler av Østfoldbanen vil til sammen være stengt like lenge, av samme årsak.

– Hvor mange avganger blir innstilt, pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB?

– Det er flere tusen avganger som innstilles. Vi kjører buss for tog i rute nesten 65 ganger rundt ekvator i sommer.

– Hvor mange busser settes inn?

– Cirka 200 busser i rute om dagen, gjennomsnittlig, i sommer. Med reservebusser cirka 250. På det meste har vi cirka 300 busser som er bestilt av oss.

Kommentar: Avstigning på høyre side (Hege Ulstein)

20 ledige stillinger

Totalt er 24 selskaper involvert for å betjene dem som vanligvis er togpassasjerer. De igjen har mange underleverandører. Blant de største selskapene finner vi Nettbuss, Boreal og Nobina.

Under overskriften «Buss for tog sommer 2018» har sistnevnte selskap lyst ut 20 ledige stillinger som bussjåfører. Søknadsfristen utløper i dag...

– Er mange av disse stillingene fortsatt ubesatt, administrerende direktør Jan Volsdal?

– Vi ligger godt an med rekruttering av både faste og midlertidige førere.

– Så dere har fått nok søknader til å besette alle de 20 utlyste stillingene?

– Ja, vi har alt i rute til å kjøre buss for tog hele perioden.

Også Boreal har lyst ut flere sommervikarstillinger rundt om i Norges land, opplyser daglig leder Mathias Højsgaard.

– Hvor mange sommervikarer har dere behov for å håndtere buss for tog-perioden?

– Det har vi ikke oversikt over. Sommervikarene brukes på mer enn kjøring for NSB. Videre flytter vi ansatte fra andre steder i Norge hvor det er mindre trafikk, svarer Højsgaard.

– Er disse sommervikariatene besatt?

– Vårt behov for stillinger er dekket, ja.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

1,2 milliarder

I Nettbuss klarer de seg uten sommervikarer.

– Nettbuss har ikke ansatt egne sommervikarer for å håndtere buss for tog. Eventuell kjøring i denne sammenheng håndteres av selskapets faste ansatte og faste tilkallingssjåfører, opplyser kommunikasjonssjef Dag Bones.

For busselskapene er de årvisse buss for tog-periodene god butikk. I fjor kunne Dagsavisen opplyse at NSB hadde inngått kontrakter verdt 1,2 milliarder kroner med nær 40 busselskaper, for perioden fram til utgangen av 2020. Det kan du lese mer om  her: Enda mer buss for tog

Les også: Her er jernbanereform-millionærene

Mer fra Dagsavisen