Innenriks

Avviser store salgsplaner

Nikolai Astrup (H) og Ketil Solvik-Olsen (Frp) er samstemte: Det er langt mindre forskjell på de borgerlige og Ap, enn det Jonas Gahr Støre gir inntrykk av.

– Det vil være ærlig å si klart hva som er planen, sier Støre.

– Støres angrep faller på sin egen urimelighet. Han peker på at vi har hatt fullmakter til å selge. Men den rødgrønne regjeringen han satt i hadde også fullmakter til å selge seg ned i en rekke selskaper, som for eksempel SAS, Cermaq, BaneTele, Norsk Hydro og Entra, sier parlamentarisk nestleder i Høyre, Nikolai Astrup.

Han understreker:

– Vi har ikke noe mål om å selge oss ned eller ut av flest mulig selskaper i vårt program. Tvert om, Høyre presiserer at vi ønsker å beholde det statlige eierskapet i strategisk viktige selskaper for blant annet å sikre hovedkontorfunksjoner i Norge. Staten skal ha kontroll med og eierskap til viktig infrastruktur og naturressurser som vannkraften.

Selger om det er riktig

– I samme punkt i programmet heter det at dere vil øke det private eierskapet i statlige selskaper.

– Ja, hvis nedsalg er riktig for både selskapet og samfunnet, så er vi for det, men som sagt er det uaktuelt å selge seg ut av de store børslokomotivene der staten i dag er inne. Det er også uaktuelt å selge vannkraften i Statkraft.

– Så for de velgerne som er opptatt av dette – hvor konkret kan du være om Høyres planer i regjering kommende periode?

– Vi har et pragmatisk syn på statlig eierskap. Er det riktig for samfunnet og selskapet å gjøre endringer, så gjør vi det. Vi har imidlertid noen viktige forbehold, og det gjelder de strategisk viktige selskapene innenfor industri, telekom og bank der vi vil sikre hovedkontorfunksjonene i Norge, og det andre er arvesølvet i Statkraft, den norske vannkraften. Det skal vi ha offentlig kontroll med og eierskap til.

– Samtidig skal Høyre fortsette i regjering med Frp, som er langt tydeligere i sitt program om viljen til nedsalg i statlige selskaper, og det nevnes selskaper som NSB, SAS og Bring.

– Jeg opplever at de forbeholdene vi har, deles av Frp. Jeg har ikke oppfattet noe annet signal.

– Hva med eksempelvis NSB?

– Det står ingenting om salg av NSB i Høyres program, sier Astrup.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

NSB-salg «ikke prioritert»

Men det gjør det i programmet til Frp. Samferdselsminister og Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen sier imidlertid at han «ikke kommer til å prioritere salg av NSB» den kommende perioden.

– Vi kommer til å prioritere å fullføre jernbanereformen, sier han.

– Hvilke selskaper vil en regjering der Høyre og Frp er med i etter valget, selge seg ned eller ut av?

– Den listen tror jeg blir veldig kort, for jeg har ingen navn på blokka. Vi går ikke aktivt inn for å selge noen selskaper, om du leser vår regjeringsplattform. Vi har solgt ytterst få selskaper – SAS er et av dem. Det var en ren finansiell plassering, og jeg skal ikke utelukke at vi kan selge mer av SAS. Mens andre selskaper har strategisk viktig betydning, og de har vi ingen planer om å selge.

– Regjeringsplattformen har utløpsdato om en ukes tid. I partiprogrammet er dere tydelige på at det offentlige eierskapet skal reduseres, og selskaper som SAS, Bring, NSB og Avinor nevnes. Hva skjer med disse den kommende perioden?

– Noen selskaper der staten eier, er rent kommersielle. De eier ikke infrastruktur eller strategiske naturressurser, og da sier vi at private like godt kan drive det, sier Solvik-Olsen.

Frp-nestlederen mener, som Astrup, at forskjellene i rød og blå eierskapspolitikk ikke er så store som Støre gir uttrykk for.

– Det er ikke slik at vi vil selge for å selge. Kommer det forretningsmuligheter som vi mener vil styrke selskapet, som så har vi en mulighet til å bruke den. Vi skal forvalte eierskap på best mulig måte, men også gjøre grep der vi kan styrke verdiene til statseide selskaper uten at vi beholder 100 prosent eierskap, sier Solvik-Olsen.

Mer fra Dagsavisen