- Det er ikke umulig at det kan skje før 2022, sier Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Dagsavisen.
I forrige uke ivret Aps Jan Bøhler for byggestart av det nye, viktige kollektivtilbudet allerede i 2018, med henvisning til hva som er avtalt i samferdselssatsingen Oslopakke 3. Venstres Odd Einar Dørum fulgte opp med å forsikre at hans parti vil stå på for en raskest mulig byggestart, gjerne i 2018.
- Av det som er avtalt i Oslopakke 3, går det fram at Ahusbanen skal planlegges i perioden 2018 til 2022, og at byggestart er tenkt i 2022, sier Solvik-Olsen.
Han påpeker at planleggingsarbeidet med påfølgende tilrettelegging for den nye T-banetraseen, må være unnagjort før det vil være mulig å sette i gang med selve byggingen.
- Jeg kan ikke bryte de fysiske lovene, sier Solvik-Olsen om dette.
Han er opptatt av at det må bli enighet om at Ahusbanen er noe både Oslo og Akershus virkelig vil ha og bruke betydelige beløp på.
- Regningen skal deles mellom partene, minner Solvik-Olsen om.
Statens andel blir maksimalt 50 prosent, i tråd med hva regjeringen har sagt om andre lignende lokale kollektivsatsinger.
- Når vi skal lage helhetlige bymiljøavtaler med blant annet Oslo, må vi diskutere med de lokale myndighetene hvordan de ønsker å prioritere ulike prosjekter, og se på hva som er mulig, sier statsråden.
Han mener Ahusbanen er «i samme kategori» som Fornebubanen, et annet av flere store planlagte kollektivprosjekter i hovedstadsområdet.