Innenriks

Gammelt nytt

INTERIØR: Trenden med relanseringer 
fortsetter. Snart kommer stolen «1001» og flerbruksbenken «Krobo» i ny utgave.

En av Norges mest markante designere i etterkrigstida, Sven Ivar Dysthe, har samlet relanseringene av sitt eget design hjemme i Bærum. Han setter seg i en oransje «Prisma» (1968), som sammen med en puff og et bord ble relansert i år. Ved siden av står stolen «1001» (1960) i stål, palisander og sort skinn. Produksjonen av stolen er nettopp startet på ny og blir til salgs på nyåret i 2014.

- Den er alltid i mitt hjerte, for den var gjennombruddet, sier han og stryker over armlenet.

Klyper seg i armen

Bak Dysthe står stolen «Popcorn» (1968), relansert i 2012 med nytt trekk i år, og barkrakken i samme serie, lansert i år. På veggen henger lampen «Butterflies», som kom i kobber i år.

Stolen «Planet» (1965) ble relansert i 2005, bestselgerstolen «Laminette» (1965) i 2011.

Kona, interiørarkitekt og samarbeidspartner Trinelise Dysthe, jobber nå for å få relansert lampen «Kongependelen».

- Man klyper seg i armen og lurer på når dette skal slutte, sier Dysthe - og klyper seg i armen.

Trinelise mener norske designere har hatt mindreverdighetskomplekser overfor svenske og danske.

- Når vi nå går gjennom gamle tegninger, ser vi at norske designerne kan gå med hodet hevet, sier hun.

Ny norsk sjanse

Sverige og Danmark har produsert designmøbler fra 50-og 60-tallet hele tida fram til i dag og har sterke merkenavn som blant andre Arne Jacobsen og Hans Wegner. Norsk design fra samme tidsperiode opplever nå en renessanse, med en rekke relanseringer. Widar Halén, avdelingsdirektør for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet, synes det er fint at gammel design får nytt liv.

- Vi har ikke tatt så godt vare på mange av designerne fra 50- og 60- tallet som vi burde i Norge. Nå kan de tas ut i verden av større firmaer og med bedre markedsføring, sier han.

En del lamper blir relansert, men først og fremst er det stoler som kommer i ny utgave, forteller Halén. Noen relanserte klassikere er Tormod Alnæs‘ «Pony»-stol (1953), interiørarkitekt Sigurd Resells stol «Falcon» (1970/71), bollene i stål og emalje designet av Grete Prytz Kittelsen og ikke minst Hans Brattruds «Scandia»-stol (1957).

- Brattrud er blitt berømt i en alder av noen-og-sytti år. Den lille fabrikken han produserte for, hadde ikke anledning til å gjøre markedsføring tidligere, sier Walén. (NTB tema)

Mer fra Dagsavisen