Innenriks

Skandinavisk kosestund

De skandinaviske møbelprodusentene ser forover, bakover og til alle verdens hjørner når de lager høstens sofaer. Men Skandinavia selv er høyst på moten.

- Vi merker at det er en oppsving i interessen for alt som kommer fra Skandinavia, sier Christoffer Back, visepresident for merker og kommunikasjon i det danske møbeldesignhuset Republic of Fritz Hansen i København, kjent for å ha produsert blant annet Arne Jacobsens stol Egget.

Hos Republic of Fritz Hansen er form like viktig som funksjon.

- Designen skal løse en oppgave. Samtidig skal det være smukt å se på, sier Back.

- Vi er også minimalistiske og beskjedne i vårt uttrykk. Skandinavia har historisk hatt begrenset tilgang til ressurser, men vi er dyktige til å utnytte de ressursene vi har.

Funksjon følger form

Modulsystemsofaen Alphabet fra Fritz Hansen er skandinavisk stram, og kan settes sammen slik at den passer inn i så vel små som store rom. Og den er en fryd for øyet, særlig i høst. Det ser nemlig ut som om designerne har gått berserk i fargebutikken. Du kan få sofaene i limegrønt, sjokkrosa, lyseblått, grått - velg én farge eller bland dem sammen.

Også på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK), merker man stor interesse for skandinavisk form.

- I skandinavisk design er brukeren det punktet man dreier rundt, sier Tine Kjølsen, spesialrådgiver ved KADK.

- Det er et samspill mellom de sosiale behovene og materialene. Produktene skal ha en mening. I søreuropeisk design synes det som om det er mer overflate og mindre konsistens. Mange utlendinger søker seg til vår skole, og vi har et samarbeid med en designskole i Hongkong, en by der store befolkningen og den lille plassen de har til rådighet, skaper vansker. Vår måte å tenke funksjon og utnyttelse på er interessant for dem.

Nordisk mote

Både Financial Times og Vanity Fair har skrevet om en såkalt skandinavisk bølge. Millenium-trilogien har blitt til en Hollywood-film, vann fra Voss serveres på michelinstjernerestauranter over hele verden, svenske Acne er gjenganger i Vogue, og H&M kan snart konkurrere med McDonalds i antall utsalgssteder.

Henrietta Thompson, kurator i 100 % Norway, den norske standen på London Design festival, sier at den skandinaviske stilen tiltaler dagens forbrukere:

- Skandinavia er kjent for sin ydmykhet, ærlighet og gode kvalitet, uten å være overdådig slik som italienernes stil kan være. Det passer inn den krisetiden vi lever i nå, sier hun til Financial Times.

Fritz Hansens kollega og konkurrent, danske BoConsept, har alltid vært gjerrige i formen. Her er det ikke en rysje å se. I høst supplerer de gråtonene sine med dype og modne farger som petroleumsblått og brunt:

- Fremtiden er usikker. Vi ser oss tilbake til det som er trygt og velkjent, men ser også framover med mye optimisme, sier Kenn Thaagaard, pressekontakt i den danske møbelprodusenten BoConsept.

Når BoConsept ser bakover, stopper blikket ved den amerikanske TV-serien Mad Men, som tidsmessig er plassert på tidlig 1960-tall. En av sofaene kan så visst se ut som den er stjålet fra Don Drapers kontor på Manhattan.

Ulempen med skandinaviskproduserte møbler er at de er dyre, fordelen er at de er lette å blande med andre møbler.

- Den skandinaviske stilen er populær fordi den er så lett å blande med andre stiler, sier Siv Egger, kommunikasjonsrådgiver i IKEA.

I høst har IKEA - som de dyrere møbelprodusentene - hentet fram sterkere farger i tillegg til basisfargene. Eksotisk inspirasjon gjør seg tydelig gjeldende. De enkle sofamodellene er stylet sammen med orientalske tepper og gjenstander som ser ut til å være kjøpt på basaren i Marrakech. Det er enkelt å få det fint med skandinavisk form. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen