Innenriks

Rosa prinsesser erstatter tøffe damer

Langt færre kvinner enn før skaffer seg førerkort for tung motorsykkel, buss og lastebil. Hvor har det blitt av de tøffe damene?

FORVERRING: Fordummende fjernsyn og småjenter som "oppdras" til å bli små rosa prinsesser, har noe av skylden for at færre kvinner begynner å kjøre motorsykkel, tror Kari-Anne Søreng fra Oslo. Hun har vært aktiv i motorsykkelmiljøet gjennom 25 år.

I hele fjor var det bare 577 norske kvinner som skaffet seg førerkort for tung motorsykkel, mot hele 1.537 i 2002, viser tall fra Vegdirektoratet.

Dette innebærer at bare 13 prosent av alle dem som besto førerprøven for tung motorsykkel i 2011, var kvinner, mot 21 prosent for ti år siden.

- Jeg synes det er veldig synd at kvinneandelen går ned. En av forklaringene på utviklingen kan være en stadig sterkere kjønnsrolledeling. Den kjønnsnøytrale oppveksten jeg selv opplevde, er blitt borte. I dag skal jo alle jenter være rosa prinsesser allerede fra treårsalderen, sier Kari-Anne Søreng (44), som i 25 år har kjørt motorsykkel.

Også for buss har det vært en markant kvinnereduksjon. Så få som 51 kvinner fikk busslappen i fjor, mot 178 i 2002. Det tilsier at bare 6 prosent av alle nye bussjåfører i fjor var kvinner, mot 7 prosent for ti år siden.

Bedre stilt er det ikke blant de nye lastebilsjåførene. Av alle dem som besto de nødvendige prøvene for førerkortklasse C i fjor, var kun 6 prosent kvinner. Det er riktignok en bedring i forhold til for ti år siden. Da var kvinneandelen på ynkelige 4 prosent. Men i antall har det også blitt færre nye kvinnelige bussjåfører. 197 kvinner tok lastebillappen i 2002. 164 gjorde det samme i fjor.

- Fordummende TV

- Det kan dessverre synes som om unge jenter ikke lenger ønsker å utfordre de tradisjonelle grensene for yrkesvalg, mener Kari-Anne Søreng.

- Hva har gått galt?

- Jeg tror flere ting kan ha medvirket. Fjernsynsutviklingen de siste fem til ti årene er én faktor. Før fikk ungene se skandinaviske TV-serier der kvinner og jenter ble behandlet likt. Nå viser både NRK Super og andre kanaler nesten utelukkende amerikanske serier hvor guttene er veldig tøffe og jentene bare søte. Fordummende TV, vil jeg si at dette er, sier hun.

- Mange kan også ha blitt skremt av utallige mediesaker om kriminelle MC-miljøer og påstander om at motorsyklister har høy risiko for å havne i dødsulykker, noe som er stikk i strid med virkeligheten, fortsetter Søreng.

- Må du ikke være tøff for å kjøre motorsykkel?

- Nei, jeg er høy, 180 centimeter, men ingen tror jeg er en mann. Jeg har fått stor aksept i MC-miljøet i alle de årene jeg har kjørt motorsykkel. Det er ikke noe oppmerksomhet på om du er kvinne eller mann, svarer Søreng.

Generalsekretær Morten Hansen i Norsk Motorcykkel Union, kan vise til en kvinneandel på rundt 20 prosent blant sine medlemmer.

- Bekymringsfullt

Det vil være bekymringsfullt hvis antallet kvinner som skaffer seg lappen for MC, buss og lastebil fortsetter å gå ned, mener han.

- En barriere ble brutt da kvinner entret de ekstremt mannsdominerte miljøene og yrkene som disse kjøretøyene representerer. Det er viktig at kvinner opplever å ha samme rettigheter og muligheter som menn har, sier Hansen.

- Tradisjonelt sett har vel motorsykkel vært en mannsgreie. Det kan virke som vi er på vei tilbake til det igjen, konstaterer nestleder i Likestillings- og diskrimineringsombudet, Elisabeth Lier Haugseth.

- Hva kan dette skyldes?

- Jeg aner ikke om dette kan være et symptom på en utvikling i en retning vi ikke ønsker, men det har jo vært en debatt i hele vinter om økende forskjeller mellom kvinner og menn og blant barn og unge, og mye mer oppmerksomhet på det ultrafeminine enn før. Mange er bekymret for den polariseringen de opplever, svarer Haugseth.

- Hva må til for å få flere kvinner til å begynne å kjøre motorsykkel, buss og lastebil?

- Motorsykkelorganisasjonene må først og fremst vise at de ønsker å ha kvinner som medlemmer og at det å kjøre motorsykkel er en fritidsaktivitet som også passer for dem. Lastebil- og busselskapene må være bevisste sin plikt til å jobbe for et likestilt arbeidsliv, de bør vise at de ønsker å rekruttere kvinner, og jobbe aktivt for å tiltrekke seg kvinner.

Næringspolitisk fagsjef i NHO Transport, Terje Sundfjord, sier at bransjen selvfølgelig ønsker seg flere kvinnelige bussjåfører.

- De vi allerede har, har vist seg å være gode sjåfører, forteller han.

- Hvorfor er det færre kvinner enn før som skaffer seg busslappen?

- Generelt har det blitt veldig dyrt å bli bussjåfør, for nå trenger du også et kompetansebevis, som innebærer 280 timer utdanning i tillegg, svarer Sundfjord.

Mer fra Dagsavisen