Innenriks

Stanser skremmende forsikring

Nær 700.000 nordmenn har skaffet seg helseforsikring eller barneforsikring for ungene. Forbrukerombudet frykter mange kan

For å unngå skremmende, usaklig og urimelig markedsføring av disse forsikringene, lanserer Forbrukerombudet nå derfor strenge kjøreregler for forsikringsbransjen.

– Jeg forventer at bransjen vil følge disse kravene. Eventuelle forbrukerklager vil bli prioritert. Det vil også være naturlig å gjennomføre aksjoner for å undersøke markedsføringen. Ved overtramp må markedsføringen endres så fort som mulig, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagsavisen.

Nesten 200.000 nordmenn hadde privat helseforsikring ved utgangen av 2009, åtte ganger så mange som for seks år siden, ifølge en nylig publisert Sintef-rapport.

Samtidig hadde 478.000 barn egen barneforsikring, en økning på 82 prosent siden 2005, ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjon.

– Lett å spille på frykt

Ranveig Anne Olsen har tegnet barneforsikring for alle de tre barna sine, tvillingene Julie Marie og Nora Sophie på ni måneder, og Jonas Mehrand, som er tre og et halvt år.

– Jeg tenkte at det var verdt det. Man forsikrer bilen for flere tusen i året, så hvorfor skal man være gnien med barna, som er det kjæreste man eier, sier Olsen, som er bosatt i Oslo.

Forsikringene ble tegnet etter innstendige anbefalinger fra forsikringsselskapet.

– Det er veldig lett å spille på menneskelig frykt i forhold til dem man er glad i, og da spesielt hos nybakte foreldre, sier Olsen.

Forbrukerombudet har allerede konstatert at ikke all reklame for barne- og helseforsikringer er i tråd med markedsføringsloven.

Høsten 2007 fikk Storebrand beskjed om å stanse en annonse for sin kreftforsikring. Annonsen ga både et ubalansert og uriktig bilde av produktet, konkluderte Thon den gang.

Dette har likevel ikke forhindret forsikringen fra å bli en suksess for Storebrand.

– Over 5.000 nordmenn har kjøpt kreftforsikringen, som gir en utbetaling på 290.000 kroner straks en alvorlig kreftdiagnose er stilt, opplyser informasjonssjef Bjørn Erik Sættem.

Har fått kreft og penger

Han mener produktet er høyaktuelt for mange.

– Hver tredje nordmann vil få kreft i løpet av livet. Årlig rammes 26.000 nordmenn av denne sykdommen, hvorav 8.000 er under 67 år. Siden lanseringen våren 2007, har vi hatt mer enn ti utbetalinger til kunder, forteller Sættem.

Likevel er langt fra alle enige med forsikringsbransjen i at denne og andre typer helse- og barneforsikringer er nødvendige. Overlege og spesialist i kreftsykdommer, Torbjørn Iversen ved Radiumhospitalet, omtalte i 2007 Storebrands kreftforsikring som unødvendig og dårlig.

Bjørn Erik Thon sier han ikke har noe å utsette på markedsføringen av kreftforsikringen slik den er i dag. Likevel er det forhold ved forsikringsmarkedet som kan føre til nye overtramp, mener han.

– Salget av helse- og barneforsikringer øker og dette har lokket nye aktører inn på markedet. Det betyr hardere konkurranse. For selskapene handler det om veldig store penger, og det vil være viktig for dem å få markedsandeler, påpeker forbrukerombudet.

Leif Osland, kommunikasjonsdirektør i Finansnæringens Fellesorganisasjon, sier at «alle er interesserte i en edruelig markedsføring av disse forsikringene».

– Men det kan være vi ser på dette med andre briller enn Forbrukerombudet, tilføyer han.

– På hvilken måte?

– Barneforsikring er et følsomt tema, og det skal ikke mye til før det blir en debatt. For eksempel vil det kunne være ulike synspunkter på hva det vil si å spille på frykt i markedsføringen, svarer Osland.

Mer fra Dagsavisen