Innenriks

Togene går tregere

Hun ville brukt

Bare siden 2005 har reisetida økt på fem av NSBs hovedstrekninger.

Verstingene er Oslo-Stavanger, som har fått økt reisetida med 16 minutter, og Trondheim-Bodø med 10 minutters økning. Men også togene fra Oslo til Skien, Trondheim og Halden går tregere enn før.

Vil ha raske tog

Over høyttaleranlegget på Oslo Sentralstasjon skraper det ut en beskjed om en innstilt togavgang, grunnet manglende togmateriell. Det problemet slipper Anne Andberg (37). Hun har kommet med tog fra Lillehammer, og på spor 3 venter Stavanger-toget, som skal ta henne videre til Kristiansand. Hun ønsker seg raskere tog og er forundret over at utviklingen går i motsatt retning.

– Det er overraskende, den trenden er ikke bra. Jeg synes tog er et godt alternativ, men pris, avgangstider og forsinkelser er avgjørende for meg, sier Andberg.

Fram til 1990-tallet brukte togene generelt stadig kortere tid, men så snudde trenden mange steder. Toget fra Oslo til Trondheim brukte 17 minutter mer i 2007 enn i 2000. Reisetida mellom Kristiansand og Stavanger økte med ti minutter i samme periode.

Mangler spor

– Flaut, sier Åshild Lappegård Lahn, fagmedarbeider i Natur og Ungdom, og mener dette viser at regjeringens jernbanesatsing ikke er god nok.

– Hvis flere skal ta toget for å få klimagassutslippene ned, må det gå raskere å ta toget enn å reise forurensende, sier hun.

Oslo er en flaskehals, fastslår informasjonssjef Preben Colstrup i NSB. Det er for å få rutekabalen til å gå opp at NSB er blitt nødt til å øke reisetidene på en del strekninger, forklarer han.

– Når 95 prosent av strekningene våre er enkeltspor, sier det seg selv at det tar tid. Det er som om vi skulle hatt en gruslagt E18 fra 1931 med møtepunkter, sier Colstrup. – Norge har ikke ligget langt framme når det gjelder utbygging, fastslår han.

I 2011 åpner Jernbaneverket strekningen Lysaker-Sandvika, slik at det blir fire spor mellom Sandvika og Asker. Det hjelper trolig mye på reisetida, muligens også for Oslo-Stavanger, ifølge Colstrup.

Det er likevel punktlighet som er viktigst for togkundene, hevder han.

– Trengs et løft

Regjeringen forhandler nå om hvilke vei- og jernbaneprosjekter som skal prioriteres de neste ti årene i Nasjonal transportplan. Natur og Ungdom krever dobbeltspor fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer innen 2019. Det betyr en time kortere reisetid til Skien og Halden, og tre kvarter mindre til Lillehammer.

– Det går raskt nedover med Jernbane-Norge. Det trengs et skikkelig løft, sier Lahn.

Til tross for tregere tog, reiser stadig flere nordmenn på skinner. NSB har de beste passasjertallene for november siden 2001.

– Dette viser at det virkelig er vilje i folket til å være miljøvennlige. Nå må politikerne gjøre toget til et virkelig alternativ, sier Lahn.

Tog foran vei

Med seg til sørlandsbyen har Anne Andberg fem måneder gamle Teodor. De har valgt å fly hjem igjen. På sikt tror Andberg toget vil tape mot fly på lengre strekninger, dersom det ikke gjøres mer for å få togene raskere fram. Hun tror også mange velger bilen på korte strekninger, siden det siste året har vært preget av forsinkelser.

37-åringen stiller seg bak en satsing på dobbeltspor.

– Kollektivtilbudet i dag er ikke så verst, men jeg vil gjerne ha et enda bedre tilbud. Og jeg setter togutbygging foran veibygging, sier hun.

Mer fra Dagsavisen