Innenriks

Vet ikke hva realfag er

Halvparten av landets 10.-klassinger vet ikke hva realfag er, viser en fersk undersøkelse.

Han står mellom fargerike stands, pølsegrill og glansede brosjyrer på Høgskolen i Oslo. I går hadde skolen åpnet dørene for å informere om tilbudet innen høyere utdanning, og Hammer fristes av lærerutdanningen.

Hammer har hatt lyst til å bli lærer siden 5. klasse. Men nå spøker det for barndomsplanen, fordi han ikke valgte realfag på videregående skole.

– Jeg visste ikke nok om betydningen av realfag da jeg kom til videregående skole, og endte opp med å velge dem bort. Det kan straffe meg nå, sier Hammer.

Få vet nok

Han er ikke alene om å ikke vite nok om realfag, ifølge ny undersøkelse som mediebyrået Vizeum har gjort blant 10.-klassinger for Kunnskapsdepartementet:

"Halvparten vet ikke hva realfag er.

"Bare 2 av 10 elever vet at kjemi og fysikk er realfag.

"Nær 4 av 10 opplever at de vet for lite til å ta stilling til om realfag er interessant nok til at de velger disse på videregående skole.

Må ta opp fag

Nå er Hammer litt fortvilet.

– Først for noen uker siden oppdaget jeg at det var viktig med realfag for å få en studiekompetanse som kvalifiserer til å søke lærerutdanningen. Nå må jeg ta opp noen realfag før jeg kan søke, og da spørs det om det blir i år, forteller han.

Flere av kompisene hans skal ha oppdaget det samme, og flere av dem hadde tenkt å velge ingeniør-utdanning etter videregående skole.

– Det er litt kjipt. Hadde jeg visst hva realfag egentlig betydde for framtidige studiemuligheter, skulle jeg selvfølgelig valgt realfag på videregående, sier Hammer.

Bedre kommunikasjon

Forsknings – og høyere utdanningsminister Tora Aasland (SV) mener de som jobber med rekruttering til realfagstudier må endre kommunikasjonen med ungdommene.

– Realfag er praktisk å bruke som en samlebetegnelse, men blir nok oppfattet som noe uklart, også hos de ungdommene som faktisk vet hva ordet betyr, sier Aasland.

Kunnskapsdepartementet håper å kunne bidra med den nylig lanserte kampanjen «Den virkelige verden».

– Vi må sørge for at ungdom ser hvilke yrkesmuligheter som ligger i å velge matematikk, fysikk, biologi, ingeniørfag og de andre fagene innen det vi gjerne kaller realfag, sier Aasland.

Sånn sett gir ungdom som Nawroz Khalaf (19) håp i en tid da det skrikes etter realfagkompetanse i Norge.

– Jeg liker matte godt. Derfor vurderer jeg å studere noe der realfagkunnskaper kreves. Jeg vurderer å bli ingeniør, forteller hun.

Mer fra Dagsavisen