Han står mellom fargerike stands, pølsegrill og glansede brosjyrer på Høgskolen i Oslo. I går hadde skolen åpnet dørene for å informere om tilbudet innen høyere utdanning, og Hammer fristes av lærerutdanningen.
Hammer har hatt lyst til å bli lærer siden 5. klasse. Men nå spøker det for barndomsplanen, fordi han ikke valgte realfag på videregående skole.
Jeg visste ikke nok om betydningen av realfag da jeg kom til videregående skole, og endte opp med å velge dem bort. Det kan straffe meg nå, sier Hammer.
Få vet nok
Han er ikke alene om å ikke vite nok om realfag, ifølge ny undersøkelse som mediebyrået Vizeum har gjort blant 10.-klassinger for Kunnskapsdepartementet:
"Halvparten vet ikke hva realfag er.
"Bare 2 av 10 elever vet at kjemi og fysikk er realfag.
"Nær 4 av 10 opplever at de vet for lite til å ta stilling til om realfag er interessant nok til at de velger disse på videregående skole.
Må ta opp fag
Nå er Hammer litt fortvilet.
Først for noen uker siden oppdaget jeg at det var viktig med realfag for å få en studiekompetanse som kvalifiserer til å søke lærerutdanningen. Nå må jeg ta opp noen realfag før jeg kan søke, og da spørs det om det blir i år, forteller han.
Flere av kompisene hans skal ha oppdaget det samme, og flere av dem hadde tenkt å velge ingeniør-utdanning etter videregående skole.
Det er litt kjipt. Hadde jeg visst hva realfag egentlig betydde for framtidige studiemuligheter, skulle jeg selvfølgelig valgt realfag på videregående, sier Hammer.
Bedre kommunikasjon
Forsknings og høyere utdanningsminister Tora Aasland (SV) mener de som jobber med rekruttering til realfagstudier må endre kommunikasjonen med ungdommene.
Realfag er praktisk å bruke som en samlebetegnelse, men blir nok oppfattet som noe uklart, også hos de ungdommene som faktisk vet hva ordet betyr, sier Aasland.
Kunnskapsdepartementet håper å kunne bidra med den nylig lanserte kampanjen «Den virkelige verden».
Vi må sørge for at ungdom ser hvilke yrkesmuligheter som ligger i å velge matematikk, fysikk, biologi, ingeniørfag og de andre fagene innen det vi gjerne kaller realfag, sier Aasland.
Sånn sett gir ungdom som Nawroz Khalaf (19) håp i en tid da det skrikes etter realfagkompetanse i Norge.
Jeg liker matte godt. Derfor vurderer jeg å studere noe der realfagkunnskaper kreves. Jeg vurderer å bli ingeniør, forteller hun.