Innenriks

50-årsfest for skranglevogn

Lambertseterbanen i Oslo fylte 50 år i går.

Da Lambertseterbanen åpnet i 1957, drev man midlertidig drift med bytrikker mens man ventet på at T-banen skulle bli ferdig. Det var nettopp en slik eldre doning som ble plassert ved Lambertseter senter i går, i anledning jubileet.

Optimisme

Inne i trikken kan man ta og kjenne på atmosfæren fra 1950-årene, før Norge ble et oljeland, men i en tid da optimismen rådet: «Dette blir snarveien til byen. Banen har rasert bebyggelsen ved Vaterland», forteller Filmavisens kommentator lystig fra TV-skjermen helt fremst i trikken.

– Det at banen ble bygget var et stort gode for dem som i utgangspunktet bodde i utkanten, sier Jon Haakon Hustad i Sporveismuseet.

I samarbeid med Oslo Sporveier og Lambertseter senter har han tatt utstillingen ut av museet og inn til byen.

– Vi ville bringe historien tilbake til Lambertseter, sier han.

Kjørte trikk hele tiden

Lokalbefolkningen i Norges første drabantby smiler om kapp mens de kikker seg rundt og kjenner på setene.

– Jeg husker da vi hadde fettere på besøk fra Kristiansand. Da kjørte vi trikk fram og tilbake hele helgen, humrer Per Ole Føyen som er oppvokst på Lambertseter.

Han blir blank i blikket av å tenke tilbake.

– Moren min jobbet i kakebutikk på Majorstua. Vi pleide å ta trikken ned dit, ta med en bærepose med kaker, før det bar tilbake til Lambertseter igjen, smiler han.

Gode historier

Svein Ingar Johansen bodde på Klemetsrud da gårsdagens bursdagsbarn skranglet av gårde i retning Lambertseter. Han synes det er morsomt å sitte i samme vogn som han gjorde for 50 år siden.

– Det er veldig ålreit og vekker koselige minner, sier han.

Per Oles bror, Jan Morten, knipser ivrig med kameraet for å sikre seg bilder av trikken som fraktet haM da han bare var en guttunge. Anne Marie Bøhn har også tatt turen innom utstillingen. Hun er ikke fra området, men har hørt mange historier fra gamle dager.

– Visstnok hadde konduktørene med svære poser med drops da de gikk rundt, sier hun.

– Det var mer intimt, supplerer Jan Morten.

Gamle reklameplakater

Sporveismuseet har dekorert trikken innvendig med flere historiske perler fra 1950- tallet og utover. I en reklame for et reiseselskap fra 1966 står et vakkert og bronsebrunt par med hvert sitt Colgate-smil.

Trikken er ellers tapetsert med reklame fra Moss Maltextrakt. Annonsøren påpeker at det er forbudt å bruke det til å brygge øl, og må spises med skje for helsens skyld.

– Det var nok en del som brukte det til ølbrygging likevel, flirer Per Ole Føyen.

Selv om blåtrikken etter hvert forsvant fra Lambertseter, var selve vogntypen som sto ved torget i går, i drift i Oslo sentrum fram til 1997. Tidligere trikkefører Hans Paulsen har kommet innom og vandrer belevent gjennom farkosten han styrte i flere år.

– Dette var jo nymotens og flotte greier da det kom vet du, men jeg trivdes best på t-banen, jeg.

Mer fra Dagsavisen