Byrådets overføring av penger fra østkantskolene til skolene på vestkantenbryter med alle råd som gis i den siste store skolerapporten tilOrganisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD).
OECD mener det er et stort problem at elever i ressurssvake områder ikke fårde lærerne de trenger. Ressurssterke elever klarer seg uansett bra skriverOECD.
Også norske skoleeksperter anbefaler heller å satse mer på skolene somsliter.
Det vil være en feil prioritering å flytte penger fra øst til vest. Det eren større utfordring å få til en differensiert og godt tilpasset opplæringpå typiske østkantskoler enn i vest sier forsker Yngve Lindvig vedLæringslaben som kjenner Oslo-skolene godt.
Forsterker forskjellene
I en fersk rapport om rekruttering av lærere slår OECD fast at den størsteutfordringen i dagens skole er å løfte de svakeste elvene og at til dettetrengs en målrettet satsing på flere områder.
Gode arbeidsvilkår for lærerne er en forutsetning for å rekruttere utvikleog beholde lærere av høy kvalitet ikke minst i områder og på skoler medspesielt ressurskrevende elever mener OECD.
Ett av tiltakene OECD anbefaler i den forbindelse er det som kalles«fleksible belønningssystemer». Et eget lønnstillegg for lærere påressurskrevende østkantskoler gunstige låneordninger eller egneutdanningsprogrammer kan være en gulrot for å få de beste lærerne til skolermed svake resultater og store sosiale utfordringer.
Kutter i øst
Anbefalingene står i skarp kontrast til utviklingen i Oslo kommune. Ved åendre modellen for pengetildeling i Oslo-skolen flyttes 88 millioner kronerfra typiske østkantskoler til vestkanten. Skoler med høy andelminoritetselever og store språklige faglige og sosiale utfordringertvinges i år til å kutte lærerstillinger skjære ned på tilrettelagtundervisning og viktige hjelpetiltak. I dag må utdanningsbyråd TorgerØdegaard forklare seg om saken for utdanningskomiteen i Oslo på oppfordringfra opposisjonen.
Byrådets politikk vil straffe seg mener ekspertene:
Når alle faste utgifter er dekket inn har skolene kun en bitte liten potttil å drive og sette i gang nye tiltak for. Alle kutt får veldig storekonsekvenser sier Yngve Lindvig som mener et eget «østkanttillegg» tilskolene og ikke lærerne vil gi Oslo-elever størst gevinst.
Likhet ikke best
Skoleekspert Knut Stranden mener skolene må behandles forskjellig fordielevgrunnlaget er så ulikt fra skole til skole.
Større utfordringer gjør at enkelte skoler trenger aktiv hjelp og merpenger enn andre skoler. En elev er ikke en elev uansett sier KnutStranden som leder stiftelsen IMTEC. Stiftelsen har i en årrekke jobbet medskoleutvikling både i Norge og internasjonalt.
Han mener store sosiale spenninger og begrensede foreldreressurser også erforhold som påvirker aktiviteten på skolen.
Hvis disse skolene skal lykkes må de få ressurser nok til å mobilisereforeldrene til innsats for egne barn sier Knut Stranden.