Innenriks

Vil gi «østkanttillegg»

Byrådets overføring av penger fra østkantskolene til skolene på vestkantenbryter med alle råd som gis i den siste store skolerapporten tilOrganisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD).

OECD mener det er et stort problem at elever i ressurssvake områder ikke fårde lærerne de trenger. Ressurssterke elever klarer seg uansett bra skriverOECD.

Også norske skoleeksperter anbefaler heller å satse mer på skolene somsliter.

– Det vil være en feil prioritering å flytte penger fra øst til vest. Det eren større utfordring å få til en differensiert og godt tilpasset opplæringpå typiske østkantskoler enn i vest sier forsker Yngve Lindvig vedLæringslaben som kjenner Oslo-skolene godt.

Forsterker forskjellene

I en fersk rapport om rekruttering av lærere slår OECD fast at den størsteutfordringen i dagens skole er å løfte de svakeste elvene – og at til dettetrengs en målrettet satsing på flere områder.

Gode arbeidsvilkår for lærerne er en forutsetning for å rekruttere utvikleog beholde lærere av høy kvalitet – ikke minst i områder og på skoler medspesielt ressurskrevende elever mener OECD.

Ett av tiltakene OECD anbefaler i den forbindelse er det som kalles«fleksible belønningssystemer». Et eget lønnstillegg for lærere påressurskrevende østkantskoler gunstige låneordninger eller egneutdanningsprogrammer kan være en gulrot for å få de beste lærerne til skolermed svake resultater og store sosiale utfordringer.

Kutter i øst

Anbefalingene står i skarp kontrast til utviklingen i Oslo kommune. Ved åendre modellen for pengetildeling i Oslo-skolen flyttes 88 millioner kronerfra typiske østkantskoler til vestkanten. Skoler med høy andelminoritetselever og store språklige faglige og sosiale utfordringertvinges i år til å kutte lærerstillinger skjære ned på tilrettelagtundervisning og viktige hjelpetiltak. I dag må utdanningsbyråd TorgerØdegaard forklare seg om saken for utdanningskomiteen i Oslo på oppfordringfra opposisjonen.

Byrådets politikk vil straffe seg mener ekspertene:

– Når alle faste utgifter er dekket inn har skolene kun en bitte liten potttil å drive og sette i gang nye tiltak for. Alle kutt får veldig storekonsekvenser sier Yngve Lindvig som mener et eget «østkanttillegg» tilskolene og ikke lærerne vil gi Oslo-elever størst gevinst.

Likhet ikke best

Skoleekspert Knut Stranden mener skolene må behandles forskjellig fordielevgrunnlaget er så ulikt fra skole til skole.

– Større utfordringer gjør at enkelte skoler trenger aktiv hjelp og merpenger enn andre skoler. En elev er ikke en elev uansett sier KnutStranden som leder stiftelsen IMTEC. Stiftelsen har i en årrekke jobbet medskoleutvikling både i Norge og internasjonalt.

Han mener store sosiale spenninger og begrensede foreldreressurser også erforhold som påvirker aktiviteten på skolen.

– Hvis disse skolene skal lykkes må de få ressurser nok til å mobilisereforeldrene til innsats for egne barn sier Knut Stranden.

Mer fra Dagsavisen