Innenriks

Hva er undertrykking?

Osamah Rajpot (MOM 5/11) tror ikke at han har sett muslimske kvinner med burka niqab eller lignende i Oslo. Han burde ta seg en tur til Tøyen eller Grønland en gang – kanskje blir han fyndig der.

Det er foreløpig og heldigvis ikke ofte man ser personer i niqab eller burka men jeg har nok støtt på 5-6 forskjellige svarte gestalter i områdene. Dessuten burde han som teologistudent ikke ha unngått å lese om de to muslimske jenter som ganske nylig møtte på skolen sin i niqab det som egentlig var utgangspunkt for mitt innlegg og som forhåpentligvis også blir grunnlaget for et forbud mot slik maskering.

Dessverre snakkes det bare om forbud i klasserommet.

Jeg synes at Rajpots argumentering er delvis nokså håpløst og irrelevant for oss som er født og oppvokst i den vestlige verden men å sammenligne motedårskap med det å utslette sin personlighet via klesveien er en mildest talt latterlig påstand – selv for en teologistudent. Den er like latterlig som grunnen oppgitt av en imam her på Grønland om hvorfor kvinner ikke får lov til å be sammen med menn i moskeen. «Under knelingen og bøyingen ville deres bakdel (rumpe) distrahere menn fra å konsentrere seg i bønnen».

Det går an å kalle bæring av hijab en motesak selv om jeg er overbevist om at dette dreier seg om en organisert synliggjøring av islamsk tilhørighet men å få kvinner til å gå i en sekk med et gitter foran øyne kommer aldri til å bli mote i den vestlige verden.

Jeg tror heller ikke på at det er en «mote» i Afghanistan eller andre fundamentalistiske islamske land. Tvert imot har jeg hørt lest og sett at de fleste kvinner i de respektive land anser det som svært diskriminerende. «Kvinner som ikke følger påbudet vanærer familien men først og fremst krenker de æren til mannen de er solgt til.»

Åsne Seierstad beskriver i sin bok «Bokhandleren i Kabul» om hvor ubehagelig og nedverdigende det føles å bære en burka – hun har prøvd det (eller ble nødt til å bære den) mer eller mindre frivillig – og fredsprisvinner Shirin Ebadi har aldri gjort noen hemmelighet av sin motstand mot å bære hijab. En burka ville hun nok utvilsomt vegret seg for å bære.

Rajpot skriver videre at plagget burka niqab eller hijab er i seg selv bare et stykke tøy og mener at hvorvidt bæring er diskriminerende er relativt i forhold til «hvordan man tolker disse plaggene». Jeg lurer på om Rajpot vet hvilke redsler og ydmykelser en liten stofflapp – en gul eller rose stjerne – har betydd for mange mennesker under siste krigen.

Det er besynderlig når studenten indikerer at «den seksuelle lyst hos mannen» – og at «mannen nærmest tvinges av sitt seksuelle begjær» som legitime grunner for muslimske kvinners maskering at han egentlig beskriver seg selv og sine likemenn.

La meg fortelle deg Osamah; i vårt land har ikke kvinner behov for å «maskere seg» for usiviliserte grisete mannfolk.

For ordens skyld – kvinner er intet seksualobjekt for undertegnede men jeg vet mye om undertrykking.

Claus Drecker

Mer fra Dagsavisen