Innenriks

SMS ødelegger språket

Skoleelevers mobilbruk er ødeleggende for det norske språk. Det mener halvparten av norske lærere som deltok i en undersøkelse om bruk av mobiltelefon i skolen.

Mobilspråket til norske ungdommer kjennetegnes av forkortelser dialekt og kombinasjoner av bokstaver og tall. Nå viser en undersøkelse blant 221 norske lærere at mobilspråket også dukker opp i det skriftlige arbeidet til elevene.

Sosiolog Berit Skog som står bak undersøkelsen tror dette kan være noe av årsaken til at lærere i både grunnskolen og videregående skole mener tekstmeldinger (SMS) er ødeleggende for det norske språk.

– Lærerne mener at skriftspråket til elevene har endret seg etter mobilens inntog og de peker særlig på bruken av forkortelser sier Skog som er førsteamanuensis ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

– Samtidig understreker flere av lærerne at mobilen ikke utelukkende har skylda men at rettskrivningen generelt er blitt dårligere blant elevene legger hun til.

Læringseffekt

Daglig sender norske ungdommer 6-10 tekstmeldinger fra mobiltelefonen. De fleste skriver på dialekt og mange bruker engelske ord og mikser tegn tall og bokstaver. Selv om de fleste av lærerne holder seg til «vanlig norsk» i sitt mobilspråk ser de også positive sider ved elevenes mobilbruk.

– Elevene kan lære å uttrykke seg kort og konsist med SMS de kan lære engelske ord og uttrykk og de får skrivetrening. Men dette er meste aktuelt for elever i grunnskolen og i undersøkelsen er det også flest lærere i grunnskolen som ser disse positive læringseffektene sier Skog.

Ønsker totalforbud

Det kan være langt mellom liv og lære også i norske skoler. Selv om 80 prosent av lærerne fortalte at skolen hadde en regel om at mobilen skulle være avslått i timene hadde over halvparten opplevd at elevers mobilbruk skapte uro i timene.

Ifølge Skog kan dette være noe av forklaringen på at én av tre lærere ønsker seg et totalforbud av mobiltelefon i skolen.

– Dette kan ha sammenheng med at de fleste elevene både leser og sender SMS i skoletimene selv om det er forbud mot dette ved mange skoler. Bruk av mobilen i timene forstyrrer medelever og også selve undervisningen sier Skog.

Halvparten av lærerne hadde dessuten opplevd at elever ble mobbet via SMS.

– Lærere frykter at elever kan ta bilder av medelever uten at disse vet om det og sirkulere disse bildene i vennekretsen eller publisere dem på Internett. Med kameramobil er det også mulig å ta bilde av formler og «riktige svar» som kan misbrukes under prøver og det kan også være noe av grunnen til at mange ønsker et forbud sier Skog.

Mer fra Dagsavisen