Mobilspråket til norske ungdommer kjennetegnes av forkortelser dialekt og kombinasjoner av bokstaver og tall. Nå viser en undersøkelse blant 221 norske lærere at mobilspråket også dukker opp i det skriftlige arbeidet til elevene.
Sosiolog Berit Skog som står bak undersøkelsen tror dette kan være noe av årsaken til at lærere i både grunnskolen og videregående skole mener tekstmeldinger (SMS) er ødeleggende for det norske språk.
Lærerne mener at skriftspråket til elevene har endret seg etter mobilens inntog og de peker særlig på bruken av forkortelser sier Skog som er førsteamanuensis ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Samtidig understreker flere av lærerne at mobilen ikke utelukkende har skylda men at rettskrivningen generelt er blitt dårligere blant elevene legger hun til.
Læringseffekt
Daglig sender norske ungdommer 6-10 tekstmeldinger fra mobiltelefonen. De fleste skriver på dialekt og mange bruker engelske ord og mikser tegn tall og bokstaver. Selv om de fleste av lærerne holder seg til «vanlig norsk» i sitt mobilspråk ser de også positive sider ved elevenes mobilbruk.
Elevene kan lære å uttrykke seg kort og konsist med SMS de kan lære engelske ord og uttrykk og de får skrivetrening. Men dette er meste aktuelt for elever i grunnskolen og i undersøkelsen er det også flest lærere i grunnskolen som ser disse positive læringseffektene sier Skog.
Ønsker totalforbud
Det kan være langt mellom liv og lære også i norske skoler. Selv om 80 prosent av lærerne fortalte at skolen hadde en regel om at mobilen skulle være avslått i timene hadde over halvparten opplevd at elevers mobilbruk skapte uro i timene.
Ifølge Skog kan dette være noe av forklaringen på at én av tre lærere ønsker seg et totalforbud av mobiltelefon i skolen.
Dette kan ha sammenheng med at de fleste elevene både leser og sender SMS i skoletimene selv om det er forbud mot dette ved mange skoler. Bruk av mobilen i timene forstyrrer medelever og også selve undervisningen sier Skog.
Halvparten av lærerne hadde dessuten opplevd at elever ble mobbet via SMS.
Lærere frykter at elever kan ta bilder av medelever uten at disse vet om det og sirkulere disse bildene i vennekretsen eller publisere dem på Internett. Med kameramobil er det også mulig å ta bilde av formler og «riktige svar» som kan misbrukes under prøver og det kan også være noe av grunnen til at mange ønsker et forbud sier Skog.