Nyheter

Trangt om ladeplassene

ELBILER: Norsk Elbilforening er i harnisk over ny felles parkeringsregulering. Samtidig oppfordrer de elbileiere til å gi plass. Lading er blitt et problem.

- Vi mistenker departementet for å ha hatt et arbeidsuhell i sitt forslag til ny felles parkeringsregulering, sier generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu.

Hun reagerer kraftig på Samferdselsdepartementets forslag til regelverk, hvor det står at det skal tilbys ladeplasser på seks prosent av det totale antallet plasser på et parkeringsområde.

- Parkeringsplasser med ladepunkt bør utvides parallelt med økningen i antall ladbare biler, sier Bu.

Lanserer kampanje

Uavhengig av regjeringens forslag starter foreningen i disse dager en kampanje hvor de oppfordrer elbilister til å bli flinkere til å dele på tilgjengelige ladeplasser.

Et av virkemidlene er en flyer, som man kan legge under vinduspusseren på elbiler som tar opp ladeplass. Elbilforeningen oppfordrer også eierne av elbiler til å legge igjen en lapp med telefonnummeret på, slik at andre som eventuelt trenger ladestrøm, kan ringe eieren og høre om det er greit at man kobler bilen av laderen.

- Ikke parker på en ladeplass, dersom elbilen din ikke har behov for å lade, sier Bu.

2/3 er feilparkert

Ifølge en telling gjort av Norsk Elbilforening i fjor høst, var nemlig en tredel av alle elbiler som parkerte på en ladeplass ikke tilkoblet laderen, mens en tredel var fulladet.

Foreningen oppfordrer også alle elbilister til å ikke lade til mer enn 80 prosent ved en hurtiglader om det er kø.

Nylig offentliggjorde Transnova at de skal bygge 70 nye ladeplasser, og oppgradere tre plasser. Av de 70 plassene, får 36 mulighet for hurtiglading.

Ifølge tall fra Norsk Elbilforening er det i dag 5.420 ladeplasser for elbiler i Norge, mens det finnes 32.122 elbiler på norske veier. Siden begynnelsen av 2013 er det bygget 1.675 ladeplasser. I samme periode har antallet elbiler økt med 22.558. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen