Nyheter

Audis nye børstraktor

Nå som EU krever biler med lavt forbruk og tilsvarende hyggelig CO2-utslipp, slipper Audi nok et høybygg ut på veien.

Da EU begynte å stille alvorlige CO2-krav til bilprodusentene for tre år siden, svarte Audi med å legge ned produksjonen av sparebøssen A2 og erstatte den med miljøsvinet Q7. Det var neppe noe sjakktrekk for Audis miljørykte.

Trekker to tonn

Men sannheten er jo at så lenge kundene får velge fritt, velger de fleste fortsatt store og trygge biler, og gjerne med firehjulstrekk. Med lengde på 4,65 meter er Q5 lillebroren til Q7. Den er et hakk mer avansert, men snillere på forbruk og utslipp. Q5 har kun fem seter, ingen tredje seterad og kan ikke bygges om til lavskattet varebil på grønne skilt.

Når Audi Q5 slippes i Norge etter sommerferien blir den tilgjengelig med to dieselmotorer (2,0 l/170 hk og 3,0 l/240 hk), samt en bensinmotor (2,0 l/211 hk). Bilen kan trekke to tonn last.

Gulland for SUV

Med startpris rundt 500.000 kroner konkurrerer Q5 i første rekke med Volvo XC60, Mercedes GLK og Land Rover Freelander, men vil naturlig nok også stjele litt fra kjøpere av Honda CR-V, VW Tiguan og Ford Kuga.

Norge er gullandet for produsenter av SUV-er, og vi inntar pallplass i å kjøre biler med firehjulsdrift. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken var 26,6 prosent av alle nykjøpte personbiler i første kvartal en firehjulstrekker. (APB)

Mer fra Dagsavisen