Nyheter

Lusekjøring kan gi bremsefeil

Mye sakte kjøring kan medføre at bakbremsene selv på relativt nye biler ruster fast. Det viser resultater av EU-kontrollen.

– Mye av den norske bilbruken domineres av sakte kjøring på veier med lav fartsgrense. Vi kjører til butikken, til jobben og henter i barnehagen. Slikt kjøremønster fordrer sjeldent hard oppbremsing. De fleste bilene har skivebremser bak, og lave hastigheter gir lite aktivitet på bakbremsene. Det resulterer ofte i at bremsene ruster og setter seg. Det kan skje selv på relativt nye biler, sier Lars Borger Hansen, administrerende direktør for NAF Bilteknikk.

I fjor utførte NAF over 100.000 EU-kontroller. Flest feil fant man på bremser – feil som kan føre til katastrofale ulykker, ifølge NAF.

– Det er ikke dramatisk at bremser slites, men det er viktig at vi oppdager det. Etter å ha sett grundigere på hva slags feil kontrollene avslører, er det liten tvil om at EU-kontrollen har sin berettigelse, mener Hansen.

Veistandarden ødelegger

EU-kontroller kan utføres på bilverksteder, statlige trafikkstasjoner eller hos NAF. NAF utførte i fjor rundt 100.000 kontroller. I alt ble det utstedt 137.000 alvorlige anmerkninger.

– Ser vi på såkalte 2-er og 3-er feil, som begge krever at bilen må til verksted for reparasjon, hadde NAF alene 34.000 feil som angikk bremseanlegg og bremsevirkning, sier Hansen.

Den nest største gruppen feil var anmerkninger som gikk på dekk, fjæring, støtdempere, hjuloppheng og aksler. For denne typen feil ble det delt ut 29.000 anmerkninger.

– Typisk er feil på bremsedeler, støtdempere, endeledd, hjuloppheng og forstillinger. Noe av skylden må vi nok kunne legge på den norske veistandarden, sier Hansen.

Dårlig på lys

Dårlig sikt – feil ved vindusviskere og frontruter – ga 27.000 anmerkninger, mens feil ved lysene førte til 15.000 verkstedbesøk.

– Jeg er overrasket over at så mange har feil på lys. Man er faktisk pliktig til å ha lysene på bilen i orden. Jeg antar at mange fikser lysene i dagene før de skal på periodisk kjøretøykontroll, men da lurer jeg på hvor mange som faktisk kjører rundt med feil på lys før de kommer til oss, sier Hansen.

Feil på EU-kontroll

* Bremseanlegg, bremsevirkning: 34.000

* Hjuloppheng, fjæring, dekk: 29.000

* Sikt: 27.000

* Lys, refleks, elektrisk: 15.000

* Styring: 9.000

* Konstruksjon, karosseri, rus: 7.000

* Miljø: 7.000

Tallene er avrundet til nærmeste tusen.

Mer fra Dagsavisen