Chrysler inntar nå Norge med personbiler fra Dodge. Ganske snart dukker bilmerket med den sinte oksen i grillen opp hos en forhandler nær der du bor.
Nei det er ikke 1. april i dag så du kan like godt pugge navnet: Dodge Caliber. Og med den kan vi avlive myten om at alle amerikanske biler er store fete og tørste. I så måte framstår Caliber som Fedon-slanket sammenlignet med de USA-bilene som daglig sluker mil på norske veier; store SUV-er eller pickup-trucker med førerkortkrav i tungvektsklassen.
Men du har kanskje glemt at Chrysler årlig solgte rundt 7000 Neon (som i USA het Dodge) Stratus og Voyager midt på 90-tallet?
Med omleggingen av bilavgiftene i 1996 startet nedturen.
Appellerer til hjertet
Nå vil Chrysler tilbake i bilhjertet til folk flest. Med Dodge gir de derfor like godt gass inn i Golf/Corolla-klassen og det med VWs egen 20 liter/140 hk dieselmotor under panseret. Dodge fant ingen passende motor hos sine eiere i Stuttgart (Mercedes) så da kunne de jo like godt handle inn VW/Audis mest suksessfulle motor. I tillegg blir Caliber å få kjøpt med 18 og 20 liter bensinmotorer fra samarbeidet med Hyundai.
Nå sitter du kanskje igjen med inntrykk av at Caliber skiller seg vesentlig fra alle andre kompaktbiler. Men nei den gjør ikke det. Den har et distinkt utseende den ser rett og slett tøff ut. Og med 17 tommer store hjul og 195 cm bakkeklaring burde bilen egne seg godt på norske vinterveier selv uten firehjulstrekk.
Ganske stor
Med lengde på 442 meter bredde på 180 meter og høyde på 154 meter ser ikke Caliber bare stor ut den oppleves slik også. Nesten som å ratte en flerbruksbil. Men amerikanerne matcher ikke europeerne i innvendig pakking så rommelighetsfølelsen i Caliber overgår ikke viktige konkurrenter som Golf Plus Peugeot 307 og Ford Focus. Og når markedsfolkene hos Dodge sier at det går 524 liter bagasje bak i bilen mistenker vi dem for å ha helt inn vann mens de holdt kjøretøyet på høykant. VW Golf med 350 liters rom laster like mye i praksis.
I grunnen er det meste ganske gjennomsnittlig med Caliber bortsett fra at prisen på 250.000 kroner med 18 liter/150 hk bensinmotor må være gunstig. Med dieselmotor som kommer først og som trolig vil være mest interessant i Norge koster Caliber fra 289.000 kroner rundt 30.000 kroner mindre enn tilsvarende Golf Plus (som riktignok har et mer fleksibelt interiør).
Disco i bakluka
De noe dyrere SXT-variantene leveres med skinnseter masse utstyr og høyttalere i bakluka som kan vippes ned på en slik måte at lyden når hele stranda dersom du plutselig skulle ha bruk for å gjøre om bilen til discoanlegg. Pluss også for smart holder til iPoden og mobiltelefonen.
Caliber appellerer etter vår mening først og fremst til dem som ønsker å skille seg ut i bilvalget. Den har mye hard plast i interiøret og dårlig finish sett med kresne europeiske øyne.
Av frykt for å bli beskyldt for å eksportere sofamyk USA-komfort uten feste i det europeerne kaller kjøreegenskaper har Dodge stivet opp understellet på Caliber til det sportslig ukomfortable. Dette duver ikke på veien men biter seg til gjengjeld bra fast i svingene.
Dessverre er det fortsatt slik at mange bilforhandlere skyr brukte amerikanere som pesten. Det påvirker lett innbytteprisen. Et pluss må være at Chrysler/Dodge sier de jobber hardt for å komme opp på Toyotas kvalitetsnivå.
Vår mening om Dodge Caliber:
Bak rattet: 8
Plass: 8
Bagasje: 6
Komfort: 7
Kjøreegenskaper: 7
Ytelser og forbruk: 8
Sikkerhet: 8
Miljø: 8
Kjøp og i bruk: 7
Som brukt: 6
Sum (100) 73
Dodge Caliber i tall:
Pris fra: Kr. 250.000
Lengde/høyde: 442/154 m
Bakkeklaring: 195 cm
Bagasjerom (VDA): Ikke oppgitt
Bensinmotor: 150/156 hk
Dieselmotor: 140 hk
Forbruk (EU): 061 l/mil (D)
CO2-utslipp fra: 161 g/km (D)
0-100 km/t: 93 sek (D)
Toppfart: 196 km/t (D)
Gir: 5/6+CVT
ESP: Ja
4x4: Nei
Stasjonsvogn: Nei
Kollisjonsputer: 6 stk
Klimaanlegg: Ja
Garanti bil: 3 år/100.000 km
EuroNCAP*: Ikke testet
Kilde: OFV/produsenten. *Vil du vite mer om sikkerhet: Se www.euroncap.com.