Kultur

Uansvarlig

Spørsmålet om E18 handler om borgernes helse, om trivsel og framtid.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I sitt svar (Dagsavisen 20/2) presenterer miljøbyråd Guri Melby et forunderlig syn på samfunnsøkonomi: Bare ved å bygge ny E18, kan vi få råd til en skikkelig kollektivsatsing.

Ny E18 vil koste 40 milliarder. I stedet kunne vi fått ny T-bane- og ny togtunnel, Fornebubane, nye trikketraseer og en reell sykkelsatsing. Logikken er altså å sprøyte inn flere titalls milliarder i ny E18 med det formål å kunne kreve inn bompenger, for så å finansiere kun en brøkdel av den kollektivtrafikken som behøves, mens biltrafikken øker. Det er absurd.

«Byrådet og bystyret har vært klare på at E18 ikke må øke biltrafikken,» sier Melby. Men en ny E18 vil med 100 prosent sikkerhet øke biltrafikken. Dette vet også Melby. Å si noe annet er i beste fall uopplyst. Spørsmålet om E18 handler om borgernes helse, om trivsel og framtid. Da blir det uansvarlig å skyve Stortinget foran oss i denne saken.

Ny motorvei vil kvele byen, det vil gjøre det umulig for barn, eldre, hjerte- og lungesyke å bevege seg fritt, det vil skape kaos i sentrum, og det vil øke klimagassutslipp ytterligere. Regnestykket er enkelt. Dersom byrådet skal ha noen som helst sjanse til å nå målsettingene i den nye klima- og energistrategien, må de planlagte motorveiprosjektene skrinlegges.

Når det gjelder sykkel: De klattutbyggingene Melby nevner i sitt innlegg, viser bare med all tydelighet hvor dårlig det står til. For å gjøre noe med dette, trengs det klare prioriteringer, og de må gjøres lokalt. Hvis byrådet fortsetter å spille på to hester – vei og kollektiv – mens man skryter av bitte små stumper med sykkelvei, vil vi aldri klare å få på plass de overordnede målsettingene som også byrådet påstår at de har: At trafikkveksten skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk. For å få til dét, må vi tørre å prioritere bilene ned, ikke opp. Den prioriteringen er byrådet tydeligvis ikke villig til å gjøre i dag.

Mer fra: Kultur