Nyheter

Skeptisk til investorframstøt

Flyplassdirektøren er avventende til investorsamarbeidet Rygge Airport, og er opptatt av at det ikke skapes falske forhåpninger til at flyplassen kan reddes.

Av Rainer Prang og NTB

Onsdag kveld ble det kjent at den private grupperingen «Rygge Airport» planlegger videre drift av Moss lufthavn Rygge (MLR). Dermed kan opp mot 1.000 arbeidsplasser være berget.

Administrerende direktør Pål Tandberg sier til NRK torsdag morgen at han var ukjent med investorplanene. Han venter med å slippe jubelen løs.

– Det er stor forskjell på å ville prøve og det å faktisk kunne gjennomføre, sier Tandberg.

Han er skeptisk til det han har hørt om den nye investorgruppens planer så langt.

– Kanskje har denne investorgruppen funnet fram til noe vi kan ha oversett, sier Tandberg, som har lett høyt og lavt for å finne en løsning der flyplassen kunne drives videre.

Les også: Frir til Avinor

1,6 millioner 

Investorgruppen deler ikke de nåværende eiernes syn om at det ikke er mulig å drive flyplassen videre når Ryanair trekker seg ut.

– Målet er snarest mulig å få på plass alle avtaler med myndighetene, slik at fly kan ta av og lande på Rygge også etter 29. oktober, sier styreleder Anne-Grete Strøm-Erichsen i det nyopprettede selskapet til NTB.

Foruten Strøm-Erichsen, ledes investorgruppen av siviløkonom og flyger Knut R. Johannessen. I styret sitter også Einar S. Enger, tidligere konsernsjef i NSB, samt havnesjef Øystein Høsteland Sundby i Moss Havn, Ingvild R. Myhre og Kristin Hjemaas Valla.

1.000 arbeidsplasser truet

– Flyplassen er en av Norges fineste og mest moderne. 1,6 millioner passasjerer nyter godt av flytilbudet på Rygge i dag. Over 1.000 arbeidsplasser trues av en potensiell nedleggelse. Det vil være et betydelig tap for samfunnet å avvikle en så flott og veldrevet flyplass hvor det er investert så store beløp, sier daglig leder Knut R. Johannessen i det nye selskapet.

Les også: Passasjerene flykter fra flyplassen

Målsettingen er å komme opp i samme trafikkvolum og rutetilbud som i dag.

– På sikt ønsker vi å utvikle nye markedssegmenter og destinasjoner, sier Johannessen.

Foreløpig er det totalt hentet inn 1,4 millioner kroner. Investor Jan Petter Sissener har skutt inn 50.000 kroner i selskapet, ifølge Dagens Næringsliv.

– Dette er en investering med hjertet, basert på håp, tro og kjærlighet. Dersom det blir behov for ytterligere finansiering, må jeg i så fall gjøre en ordentlig investeringsbeslutning, sier han til avisen.

Les også: Rygge-ansatte tatt på senga av flyplassplaner

Arbeidet har pågått i hele sommer. Selskapet består av opptil 30 private aktører ifølge NRK. Gruppen karakteriserer seg i en pressemelding som bredt sammensatt «av samfunnsengasjerte investorer med en eller annen tilknytning til Rygge og Østfold».

Gruppen skal ha møte med en av flyplassens storeiere, Olav Thon, på mandag. Det bekrefter Thon selv overfor NRK.

Avlyser ikke jobbmesse

Flyplassen er besluttet nedlagt fra 29. oktober i år etter at flyselskapet Ryanair tidligere i år besluttet å legge ned sin base på grunn av innføringen av en passasjeravgift på 88 kroner per billett. Som Moss Dagblad tidligere har omtalt, er det opprettet et eget Nav-kontor på flyplassen. Det er også planlagt en jobbmesse 1. september.

Tandberg sier han allerede har fått en forespørsel fra Nav om  jobbmessen skal avlyses på bakgrunn av medieoppslagene om de nye investorene onsdag.

– Vi har fått mange næringsdrivende til å komme på denne messen, for å kunne hjelpe de ansatte her som kan miste jobben med å få nytt arbeid. Messen skal ikke avlyses, forteller Tandberg .

– Det er viktig ikke å skape falske forhåpninger, sier han til NRK.

Mer fra Dagsavisen