Rygge

Tror ikke på mer trafikk på Rygge

LUFTFART: Ekspertene Moss Dagblad har snakket med, tror det er urealistisk å la være å bygge ut en tredje rullebane på Gardermoen for å få mer trafikk til Rygge.

- Ideen om å «tvangsflytte» flytrafikk fra Gardermoen til Rygge og Torp, høres kanskje umiddelbart besnærende ut. Men det virker ikke meningsfullt.

Det sier professor og flyøkonomiekspert, Frode Steen, ved Norges Handelshøyskole (NHH). Moss Dagblad skrev sist uke at Arbeiderpartiets Siv Jacobsen ønsker å legge planene om en tredje rullebane på Gardermoen på is, og heller utnytte eksisterende kapasitet på flyplassene på Rygge og Torp.

- Oslo er ikke London

Frode Steen mener at Norge trenger én stor flyplass som kan fly mange mennesker ut og inn til landet, og tror ikke det er nok reisende i Norge til å fylle opp to til tre flyplasser med mange nasjonale- og internasjonale ruter.

- Vi kan ikke sammenligne Oslo-området med store byer som London, hvor det er mange flyplasser med et bredt tilbud. I stor-London bor det over dobbelt så mange mennesker som i hele Norge til sammen. Flyplassene på Rygge og Torp fungerer derfor primært som et alternativ for de menneskene som bor i områdene rundt dem, men ikke som et alternativ for hele landet. Da er det bedre å samle alt på ett sted, og ha én flyplass med massevis av «connections», slik at reisingen blir mest mulig effektiv, sier Steen.

Ikke effektivt nok

Per i dag finnes det ingen innenlandsruter fra Moss lufthavn Rygge (MLR). Både Norwegian og Danish Air Transport (DAT) forsøkte seg på dette, men måtte kaste inn håndkleet.

- Og det er vel ingen som er interessert i å fly fra Bergen til Oslo, for så å ta tog til Rygge eller Torp og fly derfra til utlandet, påpeker professoren.

Det er Statens vegvesen som har fått i oppgave å utrede kollektivalternativer mellom de tre flyplassene i forbindelse med ny Nasjonal Transportplan. Dette arbeidet er foreløpig helt i startfasen.

- Jeg tviler på at vi vil finne kollektivløsninger som er effektive nok, sier Steen.

Da kapasiteten på Fornebu i sin tid gikk over sine bredder, ble ikke Torp og daværende Gardermoen tilfredsstillende alternativer for flypassasjerer og -selskaper. Det kan seniorforsker Harald Thune-Larsen ved Transportøkonomisk institutt fortelle.

- Det blir nok vanskelig å få innenlandstrafikk til Rygge, men på utland er det en mye mer reell konkurransesituasjon, sier han.

hanna.sommerstad@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen