Moss lufthavn Rygge har nå stått brakk i snart tre år.
De nye eierne overtok bygningsmassen i 2017. Siden da har de holdt den ved like. Det har ikke vært billig.
– Vi har brukt noen millioner hvert år. Totalt sett har det kostet rundt 10 millioner kroner å holde bygningen og teknisk infrastruktur oppe, inkludert skatter og avgifter, forteller Espen Ettre, styremedlem i Rygge Sivile Lufthavn (RSL).
Det er penger som kan ende opp med å bli kastet ut i løse lufta, dersom de ikke klarer å få til en gjenåpning av flyplassen. Avgjørelsen om hvorvidt det blir sivil flyplassdrift på Rygge i 2020 eller ei faller på torsdag.
Må kjøpe inn nytt utstyr
De nevnte kostnadene gjelder kun det å holde flyplassen ved like. I tillegg må selskapet punge ut for å gjøre det klart til en gjenåpning, dersom det blir aktuelt.
Mye utstyr ble nemlig solgt av de tidligere eierne før nedleggelsen.
– Vi har ikke regnet på hvor mye det vil koste å gjøre alt klart til en gjenåpning. I hovedsak dreier det seg nok om fornyelse innen IT og nye screeningmaskiner ved sikkerhetskontrollen. Det er trolig hovedbiten av det vi må investere i, sier Ettre.