Eierne av Moss lufthavn Rygge skal ta sin endelige beslutning denne uka

Gjenåpningen av flyplassen står og faller på ett selskap.

Rygge Sivile Lufthavn (RSL) har jobbet gjennom hele sommeren med å få til en gjenåpning av flyplassen som ble nedlagt i 2016 (se faktaboks).

De er avhengige av å lande avtaler med nok flyselskaper villige til å bruke Moss lufthavn Rygge (MLR) som destinasjon og avreisested. Status per i dag er at RSL står klare til å rulle ut den røde løperen og invitere til en gjenåpning allerede neste år, så lenge ett flyselskap til sier ja til avtalen RSL har foreslått.

– Vi må ha svar fra ett selskap som ikke har greid å svare ennå, bekrefter Espen Ettre, styremedlem og talsperson i RSL.

LES OGSÅ: Ryanair vil ikke kommentere en eventuell Rygge-retur (DA+)

Uenige om pris

RSL hadde håpet på et endelig svar før helgen. I stedet forhandles det fortsatt. Ifølge Ettre er problemet de økonomiske vilkårene.

– Det handler om hvor mye selskapene skal betale oss for å kunne fly fra Rygge, forteller han.

Som Dagsavisen Østfold tidligere har skrevet, har RSL utsatt avgjørelsen om hvorvidt de skal gjenåpne neste år eller ei en rekke ganger. Nå blir det ifølge Ettre ingen flere utsettelser. På torsdag skal de ha et nytt styremøte. Da skal avgjørelsen tas.

LES OGSÅ: Han har samlet over 40.000 forkjempere for Moss lufthavn Rygge (DA+)

En viktig brikke

Ettre ønsker ikke å kommentere hvilket selskap som de fortsatt venter på.

RSL anslår at de vil trenge minimum rundt 500.000 til 600.000 passasjerer for å gjenåpne.

– Hvor stor andel av passasjerene vil dette siste selskapet stå for, dersom de sier ja?

– Det kan jeg ikke si noe om, svarer Ettre.

– Er det snakk om en betydelig andel?

– Ja, alt er betydelig når vi skal starte med et så lite antall passasjer, svarer han.

LES OGSÅ: Rygge Airport ønsker å kapre Moss Lufthavn Rygge (DA+)