Østfold bompengeselskap AS bekrefter nå i en pressemelding at innkreving av bompenger på E6 og E18 opphører senest rundt årsskiftet 2020/2021.
– Jeg er svært tilfreds med at innkrevingen av bompenger kan avvikles tidligere enn opprinnelig forutsatt. Det underbygger at selskapets drift har vært stabilt god med lave driftskostnader og gode lånebetingelser, sier styreleder Ole Haabeth i forbindelse med at resultatet for 2015 nå er klart.
Østfold bompengeselskap AS har i 2015 tildelt 395,9 millioner kroner til utbygging av Østfoldpakka – fase 1 (E6 og E18). Dette er en økning på 101,7 millioner kroner i forhold til 2014. Siden oppstart har selskapet bidratt med i alt nesten 4,5 millioner kroner til E6 og E18.
Av de tildelte 395,9 millioner kroner er 2,9 millioner benyttet til E6, mens 393 millioner har gått til E18.
Strekningen Knapstad-Retvet forventes ferdigstilt høsten 2016, mens strekningen Riksgrensen-Ørje har en forventet åpning i 2017. Den siste strekningen på utbyggingsprosjektet «Ny 4-felts E6 gjennom Østfold» ble åpnet for trafikk i november 2008.
Driften var i 2015 preget av en omfattende omlegging av takst- og rabattsystemet som førte til økning i driftskostnadene, opplyser selskapet. Samtidig har inntektene gått noe ned som følge av lavere takster per passering, selv om dette delvis er kompensert ved innføring av toveis innkreving på E18. Selv med noe høyere lånebeløp hadde selskapet betydelig lavere finanskostnader.