Nyheter

Vil la robotene styre

I framtida kan du møte på elektriske vogntog som kjører mellom Moss havn og Moss Næringspark på egen hånd.

Det har i hvert fall havnesjef Øystein H. Sundby en visjon om. Han vil nemlig jobbe for å få til autonom og elektrisk transport på strekningen. Som kjent er havna i ferd med å opprette en innlandshavn, også kalt dryport, i næringsparken.

– Vi ser mange muligheter knyttet til dette. Dette blir spennende, sier han.

Hensikten bak er både å ta hensyn til miljøet, men også økonomien. Med elektriske kjøretøy slipper man utslipp, mens ved å bruke førerløse kjøretøy sparer man penger på arbeidskraft.

– Vi har tro på at dette vil være med på å hjelpe oss, men det er umulig å si når det vil komme, sier han.

Men at det gjør det en gang i framtida, det har han stor tro på. Og da vil han sørge for at havna er klar til å ta i bruk løsningen.

– Teknologien er stadig under utvikling. Vi vil nok starte med elektrisk trekkvogn først. Autonomi vil nok komme noe senere. Først må det også bli lovlig på norske veier, sier han.

Kan få statlige gulrøtter

Ifølge Gretha Kant, styreleder i Moss havn, jobber Samferdselsdepartementet med lovendringer som skal gjøre det mulig å bruke autonome kjøretøy i framtida. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttalte under årets Haugesundkonferanse at automatisering og digitalisering krever nye teknologiske løsninger også for norske havner, og at det dermed vurderes nye tilskuddsordninger.

– Det er en bekreftelse på at vi tenker riktig, sier Sundby.

Han tror også autonome skip, altså skip uten mannskap, vil komme i framtida.

– Det må også vi være klare for å ta imot, sier han.

Til innlandshavna

Havna håper å ta i bruk sin nye innlandshavn innen sankthans 2018. Det er hovedsakelig til og fra denne innlandshavna, som vil ligge ved siden av ved Moss Pukkverk, Sundby ser for seg at selvdrevne, elektriske kjøretøy kan tas i bruk en gang i framtida når teknologien og lovverket er på plass.

Sundby tror ikke fraktingen av konteinere mellom havna og innlandshavna på Moss Næringspark blir noe særlig mer belastende for trafikken på strekningen.

– Varene skal stort sett opp til E6 uansett, påpeker han.

Tenker utenfor boksen

Innlandshavna ser han på som en nødvendig investering for å kunne drive lønnsomt i årene framover. Havnearealene ved kysten presses nemlig fra begge sider av Statens vegvesen, som trenger mer plass til ferjene, og Bane NOR, som trenger plass til jernbane og dobbeltspor.

Innlandshavna vil i første byggetrinn gi havna 20 mål med ekstra arealer. Ifølge Sundby håndterte Moss havn 490.587 tonn med gods i 2016, hovedsakelig i form av konteinere.

Mer fra Dagsavisen