Av Hanna K. Sommerstad
«Gladnyheten» kom i går via et brev fra Samferdselsdepartementet. Der bekrefter de for første gang at regjeringen vil gå for å lage en tunnelløsning gjennom Moss som løsning på trafikkproblemene knyttet til blant annet ferjetrafikken.
– Dette er en enorm seier, sier en ivrig varaordfører Anne Bramo (Frp).
Saken har vært hennes hjertebarn i flere år, og hun tar gjerne på seg æren for at det for et års tid siden ble fortgang i sakene.
– Nå har vi det endelig svart på hvitt, jubler Bramo.
Trafikk i tunnel
I løsningen regjeringen går for, får kollektivtrafikken høy prioritet, med nye kollektivfelt og hyppigere bussavganger. Men det mest gledelige er nok for mange at biltrafikken nå legges i en firefelts tunnel fra Kransen til Tykkemyr.
Mange strekninger tilrettelagt for sykkel inngår også i planen, som er basert på konsept nummer fem i den opprinnelige konseptvalgutredningen fra 2012.
– Vi skal også tilrettelegge for at det senere kan komme en tunellforbindelse fra Kransen opp til Ryggeveien ved Melløs, en gang og sykkelvei fra Flemminghjørnet til Patterød langs riksvei 19, samt at kollektivfeltet i Helgerødgata skal kunne bli forlenget, sier Elisabeth Bechmann, seksjonsleder i Statens vegvesen Østfold.
Spleiselag
Konseptet har en prislapp på 3,2 milliarder i 2012-kroner. I brevet fra departementet heter det at «Statens bidrag begrenses til delfinansiering av riksvegtiltak».
– Jeg er bare kjempeglad for at staten nå sier de vil være med på å finansiere deler av riksveien. Så får vi lokalpolitikere være gode forhandlere, slik at statens del blir størst mulig, sier Bramo.
– Hvor mye kan kommunen bidra med?
– Med dagens økonomiske situasjon blir det vanskelig, svarer hun, men holder likevel fast på at bompenger ikke er aktuelt.
– Frp vil være sterkt imot et slikt forslag, understreker hun.
– Hvordan skal dere da få råd?
– Det får du spørre departementet om, svarer Bramo.
Også mosseordfører Tage Pettersen feiret i går.
– Dette er en glad dag, skriver han på Facebook.
«Alt» avhenger av «alt»
Det neste som skal skje, er at vegvesenet skal begynne med mer konkret planlegging og utredning. Bechmann har bedt om midler slik at planarbeidet kan starte så raskt som mulig. Hun forventer at pengene er på bordet i løpet av året.
Men akkurat hvor lang tid det vil ta før spaden kan settes i jorda, er det vanskelig å spå.
– Vi skal gjennom en kommunedelplan, en reguleringsplan og en byggeplan. Vanligvis tar dette cirka fem år. Men ting kan skje som gjør at det vil ta kortere eller lenger tid, sier seksjonslederen.
I tillegg må vegvesenet ta hensyn til Jernbaneverkets planer for ny jernbanetrasé samt en eventuell kommende ferjefri forbindelse mellom Moss og Horten.
– Alt dette må vi tenke på når vi planlegger, sier Bechmann.