Nyheter

Anbefaler sykkelbru

Helge G. Watndal mener det er lite kreativt å ta bilfelt på Kanalbrua og gjøre det til sykkelvei.

Hvem: Helge G. Watndal (70)

Hva: Tidligere leder for sykkelklubben i Moss, nå pensjonist.

Hvorfor: Bystyrepolitikerne foreslår å gjøre ett av feltene på Kanalbrua om til sykkelvei i tråd med kommunens nye sykkelplan.

Hva synes du om den nye sykkelplanen i Moss?

– Den er veldig lite kreativ. Det finnes bedre løsninger for hvordan man kan kombinere biltrafikk med sykkeltrafikk og gående. Med enkle grep kunne man for eksempel bygget et eget sykkelfelt helt på yttersida av brua i hver retning, bak det gjerdet som er der nå, og overlatt kjørefeltene til bilene. Noe lignende er allerede blitt gjort i Fredrikstad og Sarpsborg. Det ville antakelig ikke kostet så mye, og samtidig ville man sluppet å ta av bilfeltene på en såpass stor ferdselsåre. Jeg synes løsningen politikerne legger opp til nå er lite gjennomtenkt. Den vil skape mer uro mellom de som kjører på fire hjul og de som kjører på to. Litt av problemet er at bilfolket vil ha syklistene bort fra veien. De forstår ikke at sykler også er kjøretøy.

Tror du mange bilister er forarget over at de får mindre boltreplass?

– Ja, det tror jeg. Brua er ikke særlig mye bredere enn en riksvei, så jeg er sjeleglad for at det ikke er så mye tungtransport som skal over til Jeløy. Hvis ett av feltene fjernes, vil man nok oppleve at bilistene blir frustrerte og begynner å kjøre i sykkel- og kollektivfeltene, slik man ser i Oslo. Det er allerede mye trafikk på Kanalbrua, så et alternativ kan være å ta vekk dagens fotgjengerovergang og i stedet styre strømmen av gående under brua. Da vil man slippe mye av køproblematikken. Vi må for all del unngå å blande sykler inn i biltrafikken. Det vil skape farlige situasjoner.

Hva må til for å gjøre byen mer sykkelvennlig?

– Er det egentlig nødvendig at alle for enhver pris skal sykle? Jeg synes det er frustrerende å lese om at småbarnsforeldre med barn i barnehage og på skolen forventes å sette bilen igjen hjemme. Vi kan ikke ha et samfunn der klokka stilles såpass mye tilbake, selv om det selvfølgelig er viktig å spille på lag med miljøet.

Er det realistisk at Moss blir en av landets ti beste sykkelkommuner?

– Det kommer an på hva man måler det mot. Hvis Moss slår seg sammen med Rygge, vil vi få en ganske stor kommune med landområder som er langt mer interessante for syklister enn sentrum i Moss. Hvis planen begrenser seg til kun å lage nye sykkelveier i bykjernen, tror jeg ikke det er realistisk. Noe helt annet er det å tenke seg den nye storkommunen som en sykkelby. Men først må politikerne bli enige om hva de vil.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– «En sjøens helt» av Jon Michelet.

Hva gjør deg lykkelig?

– Samvær med barn, barnebarn og kona.

Hvem var din barndomshelt?

– Min tidligere klassevenn Hans Eivind Ludvigsen. Han har vært gjennom en tøff periode med kreft, men har kommet seg tilbake igjen og fullfører nå forskjellige idrettsaktiviteter i en alder av 70 år. Det er beundringsverdig.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Jeg har meldt meg inn i aksjonsgruppa mot havneutbygginga i Moss. Det kunne jeg gått i tog mot.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Jon Michelet. Han kunne jeg gjerne pratet med et par timer.

Mer fra Dagsavisen