Debatt

RSL jobber mer langsiktig, og ønsker å ha flere bein å stå på

LEDER: I en tid hvor det er blitt populært å bruke begrep som «flyskam», er det ikke lett å argumentere for åpning av en ny flyplass.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I forrige uke hadde Rygge Sivile Lufthavn AS bestemt seg for at et styremøte på torsdag 29. august skulle være siste frist. Hvis det ikke ble enighet med et større flyselskap innen denne datoen, ville selskapet gi opp håpet om å gjenåpne flyplassen.

Men så ble det en utsettelse nok en gang. Bakgrunnen er at et annet flyselskap har meldt en sterk interesse for å fly fra Rygge. Styret i RSL mener at ett av selskapene de forhandler med er såpass solid at det vil kunne dekke omtrent halvparten av kapasiteten på Moss lufthavn Rygge, beregnet til rundt 600.000 passasjerer. I tillegg er det i underkant av ni mindre selskaper som kan tenke seg å bruke flyplassen for den resterende kapasiteten. Ledelsen i Rygge Sivile Lufthavn (RSL) jobber derfor annerledes enn det forrige regimet, da det ble satset ensidig på irske Ryanair. RSL jobber mer langsiktig, og ønsker å ha flere bein å stå på. For alle reiselystne østfoldinger, og for mange i Bohuslän i Sverige, er det gode nyheter at Rygge igjen seiler opp som et flyplassalternativ.

Men det er fortsatt mange skjær i sjøen. RSL eies av Jotunfjell Partners, et selskap som driver taxfreebutikker på en rekke flyplasser både i Norge og i utlandet. Samtidig har det tidligere blitt raslet med politiske sabler om å kutte ut taxfreesalg i Norge. Det vil i tilfelle bety kroken på døra for en gjenåpning av flyplassen i Rygge. Avinor var ikke spesielt glade i «gamle» Rygge flyplass, og det er tvilsomt om de har endret syn når det jobbes for en ny flyplass i Østfold.

I tillegg kommer miljøaspektet. I en tid hvor det er blitt populært å bruke begrep som «flyskam», er det ikke lett å argumentere for åpning av en ny flyplass. Men med 300.000 innbyggere bare i Østfold, er det opplagt at svært mange fortsatt vil bruke fly for sine reisemål. Og da vil en mindre, lokal flyplass kanskje kunne gi en miljøgevinst; i form av langt færre bilreiser til de store flyplassene Gardermoen og Landvetter ved Göteborg.

Mer fra: Debatt