Debatt

Valg og jernbanetrasé

Alle er ikke enige med meg i at skolepolitikk bør ha en stor plass i årets valgkamp.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av: Astrid Nielsen Eliassen, listekandidat Moss Høyre

De siste ukene har jeg, som bystyremedlem og listekandidat for Høyre, hatt to kronikker om skole på trykk i lokalavisen. Jeg er lærer på Reier skole, og er også i ferd med å sluttføre en master i veiledning. Skole, oppvekst og personlig utvikling er temaer som ligger mitt hjerte nært. Jeg mener saksområdene er svært viktige. En god skole og et trygt oppvekstmiljø er med på å skape en by det er godt å bo i.

Alle er ikke enige med meg i at skolepolitikk bør ha en stor plass i årets valgkamp. Noen mener at det eneste temaet som bør avgjøre hvordan det neste bystyret er sammensatt, er jernbanesaken. Mener man at den vedtatte løsningen er en god løsning, bør man skamme seg. Man skal ikke velges inn i det nye bystyret. Hva man mener om skole, helse, valgfrihet, eiendomsskatt, sykkelveier osv. er helt uinteressant. Det er kun en sak som gjelder: Jernbanesaken!

For meg er det et paradoks at jeg, som er blant dem som godtar dagens løsning i jernbanesaken og som samtidig ønsker at valgkampen skal dreie seg om mer enn jernbanetraseen, av enkelte blir stemplet som arrogant, sta og lite lydhør. Mens mange av dem som vil ha en utredning av Myra, og som er villige til å gå imot sin egen ideologi i mange andre saker, fremstiller seg selv som ydmyke, fleksible og lydhøre.

Jeg har ingen problemer med å forstå at en del mossinger har bestemt seg for at Myra må utredes. Men jeg har store problemer med at jeg som godtar det som er vedtatt, blir kalt arrogant, inkompetent og sta. I jernbanesaken forutsetter jeg at de politikerne og kommuneansatte som har jobbet med temaet de siste tiårene har hatt de aller beste intensjoner for Moss, og at dem som har jobbet med prosjektet i Bane Nor har hatt fokus på å bygge en sikker, moderne og god jernbane gjennom Moss. Jeg velger å stole på Bane Nor når de sier at Norsk Banes rapport om Myra ikke gir noe ny informasjon som tilsier at nye utredninger bør gjennomføres. Noen velger å avfeie uttalelsene til fagmiljøet i Bane Nor, på grunn av en overbevisning om at uttalelsene er styrt av et altoverskyggende ønske om å drive med eiendomsspekulasjon rundt den nye stasjonen i Værla. Jeg er ikke blant dem.

Jeg tror dagens vedtatte jernbaneløsning blir bra. Jeg tror den vil gi Moss et etterlengtet løft. Jeg er ikke så naiv at jeg tror at alt er perfekt med dagens trasé, at prosessen frem til nå har vært feilfri og at det ikke kommer til å dukke opp nye utfordringer i anleggsfasen. Men jeg har respekt for størrelsen og kompleksiteten i dette 10 milliarders-prosjektet, og er sikker på at andre løsninger også ville ha gitt store utfordringer. Når vi nå endelig er i ferd med å få en ny og moderne jernbanestasjon og dobbeltspor under byen ønsker ikke jeg å være med på å forsinke eller misbruke denne sjansen.

Jeg tror de fleste mossinger er enige om at det ikke er ønskelig med dobbeltspor i eksisterende trase, noe som ikke er helt utenkelig scenario hvis dagens prosjekt stanser opp og vi politikere igjen krever nye utredninger. Følgende ble da også formidlet av Bane Nors konsernsjef Gorm Frimannslund under Arendalsuka: Ja, vi må i størst mulig grad utnytte eksisterende infrastruktur. Dette ble formidlet etter at jernbanedirektøren, Kirsti Slotsvik, hadde uttalt at hun ønsker seg en utbygging av de lange Intercity-strekningene før man bygger nytt i sentrum av stasjonsbyene.

Høyre og jeg er meget fornøyde med at prosessen i Moss har kommet så langt at det å benytte eksisterende infrastruktur (dagens spor i dagen) i Moss, ikke lenger er et alternativ. Et alternativ som altså hadde virket høyst reelt med bakgrunn i uttalelsene fra konsernsjefen og jernbanedirektøren.

La oss ikke misbruke den sjansen vi nå har fått. La oss akseptere at ny stasjon er vedtatt og at den kanskje ikke blir perfekt, men at den blir mer enn bra nok. Jeg ønsker at alle gode krefter i Moss samler seg om den vedtatte løsningen, og jobber for at alle aspekter ved den nye jernbanen skal bli best mulig for Moss.

Jeg ser gjerne at flest mulige stemmer Høyre, men denne gangen velger jeg å komme med følgende oppfordring: Stem på det partiet du mener gir den beste helheten. Stem på det partiet som har en ideologi du kjenner deg igjen i. Ikke la deg blinde av en enkeltsak. En enkeltsak som er mer komplisert og utfordrende enn mange vil ha det til. Vær skeptisk til alle som er skråsikre i denne saken og som har enkle løsninger!

Til slutt: Jeg er som nevnt opptatt av skole og oppvekst. Akkurat nå er det mange hundre elever som begynner på barne-, ungdoms- og videregående skole i Moss. Et viktig mål for mosseskolen er å fjerne all form mobbing, slik at elevene kan oppleve en trygg og givende skolehverdag. Her bør vi foreldre og andre voksne gå foran som gode forbilder. I jernbanesaken har vi sviktet grovt.

Ha et godt, engasjerende og respektfullt valg!

Mer fra: Debatt