Kultur

Vil investere 30 mill i talenter

Stephan Barratt-Due har store forventninger når kulturministeren legger fram Talent Norge i morgen. Han frykter for framtida til den klassiske musikken.

– Om vi ønsker å ha et profesjonelt klassisk musikkliv i framtida, må vi gi vekstvilkår nedover i alder. Det er ikke noe galt med utdanningene våre, men vi mangler et system for dem som er mellom kulturskolene og høyere utdanning. Hvis ikke vi får dette på plass, tror jeg det vil bli et spørsmål om tid før man spør hvorfor vi skal ha egne orkestre i Norge, sier Stephan Barratt-Due, rektor og kunstnerisk leder ved Barratt Dues musikkinstitutt.

Tine Thing Helseth, Catharina Chen, Vilde Frang, Hemsing-søstrene, Barratt Due har oppfostret en rekke av de største klassiske talentene i Norge. Og det er mange som har pekt ut nettopp Barratt Dues talentutvikling som sentral når kulturminister Thorhild Widvey (H) vil investere 30 millioner kroner i talentutvikling i form av selskapet Talent Norge, som hun, ifølge Kulturdepartementet, skal presentere i morgen.

Hard konkurranse

Stephan Barratt-Due er klar på hvor skoen trykker.

– Talentutvikling er den største utfordringen i Norge. Vi har fått et veldig internasjonalt og konkurransepreget marked. Før hadde vi ikke nok folk som ville ta orkesterjobber. Nå er det 150 søkere på hver stilling. Hvis vi ikke tar noen grep, tror jeg ikke vi vil ha noen norske musikere i Filharmonien om 25 år. Det er ikke noe galt med et internasjonalt miljø, men hvis vi ikke har en underskog og mangfold her, så vil interessen for klassisk musikk svinne, sier han.

– En SFO-ordning

Barratt Due driver et eget senter for talentutvikling på andre året, og har gjennom programmet sitt, Unge Talenter, tilbudt 15 elever i Bergen oppfølging på linje med det elevene ved instituttet i Oslo får. Nå har de søkt Kunnskapsdepartementet om å få utvide dette, og å få etablere 225 nye regionale talentplasser rundt i landet. Her vil de samarbeide med de lokale talentmiljøene, og dette kan være relevant for Talent Norge, mener Barratt Due.

– Forskningen viser til den såkalte 10.000-regelen, og det sies at man må ha nedlagt 7.500 øvetimer før man er 18 år for å nå et internasjonalt nivå. Da må det tilrettelegges så de unge får den muligheten. Systemene vi har i dag, med kulturskolene, gir ikke rom for det. Vi kan ikke bygge et profesjonelt musikkliv på en kulturskole som tenderer mot å bli en SFO-ordning, sier Barratt Due.

Han tegner en pyramide for å forklare:

– Hvis vi ser for oss underskogen med kulturskolene nederst, og høyere utdanning øverst, så ser vi i Norge at vi mangler en del i midten. Norge bruker 2,2 milliarder kroner på underskogen, som beviselig ikke gir de ønskede resultatene. I mellomsjiktet finner vi to programmer: Barratt Dues program som mottar 7,5 millioner kroner i året, og Musikkhøgskolen og de statlige konservatoriene sitt. Til sammen bruker vi omtrent 15 millioner kroner på det segmentet som gir unge muligheten til utdanning på internasjonalt nivå. Det er en åpenbar skjev fordeling, sier Barratt Due.

Lavt nivå

– Er det noe unorsk over tankegangen deres, med tanke på å satse i ung alder?

– For 15 år siden kunne jeg ikke nevne ordet talentutvikling engang. Nå er det det hotteste ordet. Det er en problemstilling å være veldig god når du er liten. Ofte er det utenforliggende ting som gjør at et barn øver veldig mye. Det er gjerne en mor i bildet når det gjelder musikk. Men jeg er ikke så redd for at barn blir for gode til å spille fiolin, altså. Det er nok noe med vår likhetstanke, som grunnleggende er en veldig positiv verdi, men som har gått litt langt. Likhetstanken trykker litt nedover. De som ikke evner å følge med på skolen får støtte, mens de som er veldig gode har ingen systemer. Det er en utfordring for sosialdemokratiet og det er dét som stopper talentutviklingen, sier Barratt Due.

Når kulturministeren presenterer det nye styret for Talent Norge onsdag, er Barratt Due spent på hva mer konkret som kommer fram.

– Jeg vet ikke hva satsingen kommer til å bli. Det blir styrets oppgave å finne ut av, og de har litt av en oppgave. Jeg har veldig store forventninger, sier han.

- Bernander som styreleder

Tidligere NFO-direktør og kringkastingssjef John G. Bernander skal være styreleder for Talent Norge.

Det melder NRK Kulturnytt. Talent Norge, som er en ideell stiftelse som mottar 30 millioner kroner fra staten, skal presenteres i morgen, og NRK erfarer at Bernander skal lede et styre på seks personer fra kultur- og næringslivet.

Før jul avslørte kulturministeren at Cultiva og Sparebankstiftelsen skal være med på eiersiden. Talent Norge er kulturministerens egen idé, og satsingen skal være inspirert av idrettens Olympiatoppen. Som Dags­avisen tidligere har skrevet, er blant annet kunstnerassistent­ordningen blitt nevnt som et mulig satsingsfelt for stiftelsen. Kulturministeren har ikke ønsket å kommentere noe før framleggelsen onsdag.

Mer fra Dagsavisen