Kultur

– Vi må alltid prøve å nå flere

Han har fått ros for å fornye en tung institusjon. I morgen starter Lars Petter Hagens siste Ultima-festival.

Da Lars Petter Hagen overtok som direktør for Ultima i 2009, var det etter flere år med krangel rundt festivalens organisasjonsform, ledelse og kunstneriske uttrykk. Ultima fikk kritikk for å være vanskelig tilgjengelig og innadvendt. Etter fjorårets festival ble Ultima nominert til publikumsprisen 2016 av bransjeorganisasjonen Norsk Publikumsutvikling. Under Lars Petter Hagen har festivalen blitt «bredspektret snarere enn smal, og inviterende snarere enn innadvendt», konstaterer juryen. Festivalen, Norges største mønstring for samtidsmusikk, er internasjonalt orientert med programhefte på engelsk og utøvere fra hele verden.

– Jeg er fornøyd med å ha laget en festival som favner bredt, sier Lars Petter Hagen.

– Og vi har klart å rette oppmerksomheten mot det som skjer på scenen under Ultimafestivalen, framfor det organisatoriske bak, fastslår han.

Usikkerhet

Samtidig har Kulturdepartementet avviklet den omdiskuterte knutepunkt-ordningen, der 12 norske musikkfestivaler og festspill fikk fast støtte over statsbudsjettet. Fra 2018 er det Kulturrådet som forvalter disse støttemidlene i en ny ordning der man kan søke støtte for inntil fem år om gangen. Ultima mottar i år til sammen drøyt 9,5 millioner i støtte fra Kulturrådet og Oslo kommune.

– Jeg har tillit til Kulturrådet, og vi har en positiv dialog med Oslo kommune. Men det er en usikkerhet nå som ikke har vært der tidligere. Det er en større risiko ved den langsiktige planleggingen, som Ultima er avhengig av. Bestillingsverk for store orkestre har tidshorisont på tre-fire år, sier Hagen, som nå går over til stillingen som prosjektleder for Oslo-Filharmoniens 100-årsjubileum i 2019.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Restriktiv

Da Hagen startet, ryddet han også opp i rapporteringen av publikumstall, og skilte ut gratisarrangementer og utstillinger. I 2008 lå antallet betalende besøk på rundt 8.500. De siste fem årene har det samlede besøket vært rundt 12.000, mens andelen solgte billetter i fjor økte til 9.483.

– Vi må alltid ha som mål å nå flere. Men det vil være alvorlig for Ultima om man utelukkende la publikumstall til grunn for suksess. Da kommer man inn på et blindspor. En viktig del av Ultimas samfunnsoppdrag er å utvikle musikken og slippe til nye krefter, fastslår Hagen.

– Skal man nå over 12.000-15.000, som vi har i dag, krever det en større økonomi. Da må man opp på festspill-nivå, der Ultima selv produserer store sceneforestillinger eller utekonserter. Det har vi ikke ressurser til i dag, sier Hagen.

Det er stiftelsen Ultimas medlemsorganisasjoner, som inkluderer Den Norske Opera og Nationaltheatret, som produserer en rekke av forestillingene og tar billettinntektene.

– Så har vi lagt oss på en restriktiv linje i hva vi teller med i det offisielle publikumstallet. Vi har ikke lyst til å skape en boble. Det er både mest rettferdig utad og enklest for oss selv at publikumstallet er nøkternt vurdert.

Ultima 7.-16. september

Årlig festival for samtidsmusikk og eksperimentell musikk i Oslo.

På årets program er det over 30 uroppføringer og nye verk.

Starter onsdag med lydkunstner Jana Winderen «Rats – Secret Soundscapes of the City», Bjørvika.

Torsdag: Åpningskonsert Heiner Goebbels «Eislermaterial» m/Ensemble Modern, Nationaltheatret.

Fredag: Urpremiere «Hannah» av Verdensteatret, HenieOnstad-senteret. Urpremiere «Ballerina» av Synne Skouen, Operaens scene 2.

Lørdag: Riyichi Sakamoto/Fujiko Nakaya/Min Tanaka opptrer på taket av det nye Nasjonalmuseet. Urpremiere Maja Ratkje/Aasne Linnestå «Revelations», Kulturkirken Jakob. Supersilent, jubileumskonsert Sentralen/ installasjon Vigelandsmausoleet tirsdag.

Festivalen fortsetter utover uka med nye verk av bl.a Tora Dolven Balke, Ingvild Langaard/Signe Becker, Ole Henrik Moe, Håkon Berge.

Ultima mottok for 2017 5.673.792 i tilskudd fra Kulturrådet og 3.850.000 i driftsstøtte fra Oslo kommune.

Stiftelsen Ultima består av 17 organisasjoner og institusjoner inkludert Den Norske Opera & Ballett, Oslo-Filharmonien, Ny Musikk, Den Norske Komponistforening  m.fl.

Fra 1. oktober overtar Torbjørn Tønder Hansen som sjef for Ultima-festivalen.

Mer fra Dagsavisen