Kultur

Fredrik Skavlan prøver igjen

KOMMENTAR: Denne helgen er «Skavlan» endelig tilbake på skjermen, og minst en million svensker gleder seg.

Her hjemme er talkshowkongen Skavlan klar for høstsesongen uten at det lages så mye oppstyr av det. En «Skavlan»-premiere framstår ikke som veldig viktig å få med seg høsten 2019. Men Fredrik Skavlan er stor i Sverige. På den andre siden av grensa er de fortsatt veldig opptatt av ham. Der skaper «Skavlan» fortsatt oppstuss.

Denne våren var talkshowet hans stadig tema i svenske aviser, hvor kommentatorer og gjester var provosert over sånt som hvordan han intervjuer kvinnelige gjester.

I vårsesongen 2019 var så godt som alle «Skavlan»-programmene innom topp ti-lista over ukas mest sette program i Sverige – sett av godt over en million svensker på SVT1. Flere hadde halvannen million seere. I januar var et av talkshowene hans inne på topp tre, med et seertall på over 1, 6 millioner. I vår strømmetid er dette et veldig bra tall. Jeg husker ikke hvilken gjest det var, som trakk et så stort svensk publikum. Men det må ha vært en berømt eller omstridt svenske.

Les også: Absolutt fiasko for «Skavlan»

På TV 2 hadde samme program et publikum på rundt 360.000 seere, 1,3 millioner færre seere enn på SVT1, men «Skavlan» og TV 2 gledet seg over oppslutningen. De var en fordobling av seertallene fra uka før. Det var absurd å lese den positive spinninga om et så lavt seertall, med tanke på at programmene hans pleide å være blant de mest sette her i landet også. Men det var før.

Etter at Fredrik Skavlan gikk fra NRK til TV 2 for ett år siden tapte Nordens talkshowkonge tapte så det sang mot Anne Lindmos nye talkshow i gullrekka. De tidlige «Skavlan»-seerne mislikte å få sitt gamle program avbrutt av TV-reklame. Mange «Skavlan»-seere var NRK-lojale, og seertallene på «Skavlan» på TV 2s fredagskveld sank program for program. Talkshowet fikk riktignok et løft i norske seere etter at det ble flyttet til lørdagskvelden, men seerstatistikken forteller at selv sendinger med gjester i London og New York-studio sliter med å trekke en halv million seere på TV 2.

Men et ledd i overgangen til TV 2 var en ny satsing på strømme-TV, der et økende antall seere befinner seg nå. Skavlan skulle få oss til å kjøpe TV 2 Sumo-abonnement. Det gikk visst så bra at «Skavlan» dene høsten skal legges ut gratis på TV 2 Sumo i stedet, i et nytt TV 2-forsøk på å trekke flere abonnenter til strømmetjenesten.

Denne høsten skal han fortsette med sitt digitale eksperiment, fortalte Skavlan selv til norske medier ved TV 2s høstlansering i sommer. En av endringene er at programmet skal tilbake til gammel suksessoppskrift. Det fungerte ikke så godt å ha en-til-en-intervjuer i Skavlan-studioet som man håpet. I høst skal han finne til den gode gamle samtalen, praten rundt leirbålet, som Skavlan har dyrka med hell i sin storhetstid.

Reidar Spigseth anbefaler: Skru på TV-en!

Så vil tiden vise om dette grepet fører til at det blir bedre fyr på bålet. Samtidig er det et faktum at samtalen flyter veldig bra i Anne Lindmos studio, en seersuksess av gammel-skavlansk dimensjon fredag etter fredag.

Om Skavlan ikke har samme draget på norske seere som før, trenger ikke det bare å ha med talkshowets kvaliteter å gjøre, eller det at vi ikke er like opptatt av svenske gjester som SVTs hjemlige seere er. Det ligger i TV-evolusjonen at de mest populære lineær-TV-formater en dag vil slite. Folk går trette, ser etter noe nytt. Et populært format på fjernsyn fungerer ikke nødvendigvis like bra på nett-TV. Selv Netflix erfarer at talkshowene ikke fenger like mye som dramaserier. Talkshow er for tungt fordøyelig til å fråtse i.

Talkshowene som stadig klarer seg i de nye strømmende tidene, baserer seg gjerne på ren komedie og gjester i A-klassen, som Jimmy Fallon og James Corden på «vanlig TV». De bestreber seg på å ligge nært opptil dagsorden, og kan ha hele verden som tematisk tumleplass. Noen satser på politikken– som Stephen Colberts «The Late Show …» på lineær-TV, John Oliver på HBO og Hasan Minhaj på Netflix. Samtidig har Netflix kansellert tre av sine egenproduserte talkshow på to år.

David Letterman har gjort comeback med koseprat-show på samme strømmer, men «My Next Guest Needs No Introduction…» er ofte en for langdryg koseprat og skulderklapp-opplevelse. De nye seervanene våre tilsier at det tradisjonelle talkshowet er et utdøende TV-format – slik det har vært i tidligere tider også – den gang TV-studioene heller ble brukt til gameshow og spillopper.

Sosiale medier gjør at ting skjer for fort for talkshow, det beste de kan håpe på er at enkeltsegmenter blir lagt merke til - og sprer seg viralt på nett. Det var denne trenden «Skavlan» hev seg med på da programmet satset mer på solo-samtaler med folket i gjestestolene. Men den virale effekten har ikke vært god nok i Skandinavia, skal vi tro programlederens egne uttalelser tidligere i sommer.

Her hjemme har Fredrik Skavlan har tjent seg søkkrik på å gå til TV 2. Men overgangen innebærer at Skavlan også denne høsten må tåle å få seertall-saker i mediene i uke etter uke helt fram til jul, bli sammenlignet med Anne Lindmos ukentlige jubeltall, og få populariteten i Sverige satt opp mot en falmende status i Norge. Samt aviskommentarer som denne her, som konstaterer hvor lite relevant «Skavlan» framstår her hjemme nå. Fredrik Skavlan er talkshowkongen som nå må akseptere at hans gamle status blir brukt som trekkplaster i en gratiskampanje for TV 2 Sumo.

Og alt dette hadde nok Skavlan sluppet, om han hadde blitt værende i gullrekka på NRK.

Mer fra Dagsavisen