Stumme gamle filmer, nye triks

Matti Bye gir gammel stumfilm nytt liv med improvisert livemusikk. Til helga gjester den prisvinnende filmmusikkomponisten Oslos aller første stumfilmfestival.

 

– Jeg vil si det er en ny måte å se skjønnheten i tidligere filmer på, i det å eksperimentere med de på, sier Matti Bye.

Han er en av hedersgjestene under Oslo stumfilmfestival på Cinemateket i helga, og regnes som den mest kjente stumfilmmusikeren i verden i dag.

– Mine to store pasjoner som ung var musikk og film.

Skjebnen inntraff da han som 20-årig klassisk pianist ble spurt om han kunne spille på cinemateket i Stockholm.

– For meg har det ikke vært noe stort skille mellom det å skape musikk til en stumfilm, eller en moderne film, sier han.

Prisvinnende hedersgjest

Bye turnerer ofte på stumfilmfestivaler, da dette veldig snevre feltet «stumfilmmusikk» er noe han har spesialisert seg i. I tillegg skriver han musikk for film og teater, og regnes til de post-klassiske pianistene.

Tidligere har han blant annet komponert musikken til dokumentaren om Ingmar Bergmans kone, «Den Obesegrade Kvinnligheten», samt «100 åringen som klatret ut av vinduet og forsvant», «Maria Larssons evige øyeblikk» og «Den alvarsamma leken». Han har også mottatt to «guldbaggar», Sveriges alibi for Amandaprisen, i kategorien beste filmmusikk, og Den nordiske filmmusikkprisen Harpa.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Nyaktuell klassiker

Musikken han skal framføre under Oslo stumfilmfestival til helga, er improvisert musikk til Victor Sjöströms «Ingeborg Holm» fra 1913, som handler om en kvinne som etter ektemannens død og uten noen hjelp fra samfunnet, mislykkes med å forsørge sine barn. Barna tas ifra henne og hun havner på «galehuset».

Det er en film Bye selv beskriver som «en skakande filmupplevelse», som i sin tid gjorde så stort inntrykk på publikum da den kom ut at den er beskrevet som den første svenske filmen som beviselig har påvirket samfunnsdebatten og ført til endring i Sverige.

– Men det viktige med å vise denne filmen i en ny sammenheng, synes jeg er at man lager improvisert musikk i forhold til bildefortellingen – hvordan man nå enn velger å løse det, sier Bye som ikke står for musikken alene under visningen av «Ingeborg Holm», men gjør sin fremførelse i samarbeid med den finske lydkunstneren La Nau.

– Det trenger ikke være en nostalgisk opplevelse å se stumfilm med musikk, det kan like gjerne være en kunstopplevelse man opplever som moderne, det avhenger av hvilken musikk artisten som improviserer velger å spille. Jeg velger en samtids-stil, men med nostalgisk drag, forteller Bye.

Saken fortsetter under bildet.

Fra tyske F.W. Murnaus «Sunrise: A Song of Two Humans». Foto: Cinemateket

Totalopplevelse

Komponisten ser hvorfor gammel stumfilm i dag kan ha fått en slags ny oppsving, og at publikum ser en ny kunstnerisk betydning i møte med moderne visninger av stumfilmer:

– Styrken til stumfilm er at det er en veldig visuell opplevelse, når historien fortelles uten ord og tale. Med musikken som spilles live til filmen, blir det jo en umiddelbar form for totalopplevelse, sier han.

– Dersom man som tilskuer er åpen for at musikken jeg lager kan gi nye assosiasjoner, er det å se en ukjent og bortglemt film i en stumfilmkonsert alltid en unik opplevelse, avslutter han.

 

Oslo stumfilmfestival

* Arrangeres på Cine­­ma­­teket i Oslo 12.–15. oktober.

* En rekke kjente og mer ukjente klassikere vises med musikk.

* Åpner i dag med en konsert og spesialskrevet musikk av Kjetil Schjander Luhr til «Sunrise: A Song of Two Humans».

* Lørdag er det familiedag med både bråkeverksted, slapstickkurs samt forestillingene «Stumfilm, magi og lydeffekter» og et program med filmer av pionéren Georges Méliès.

* Ander filmer som vises er Chaplins «Byens lys», ind­­iske «Shiraz» og norske «Pan».

For program, se cinemateket.no