Nyheter

Øyner en ny TV-suksess

NRK-krimmen «Øyevitne» er den nye norske serien som har vakt stor interesse fra utlandet, før den vises fram på den internasjonale TV-messen i Frankrike denne uka.

En uke før «Øyevitne» har premiere på NRK1, har dramasjef Ivar Køhn avtaleboka full av møter med utenlandske TV-kanaler og selskap som er interessert i den seks episoders krimserien. Denne uka møtes oppkjøpere fra hele verden til varemesse for serier, konsepter, formater og alt som har med TV-underholdning å gjøre, og en norsk og skandinavisk krim med handling lagt til Mysen og Berlin kan være akkurat det noen leter etter. Nordisk noir-drama står fortsatt høyt i kurs ute i den store TV-verden.

Øyner suksess

Dramasjefen i NRK vil ikke røpe for mye om serien før premieren, men han konstaterer at interessen for «Øyevitne» er gledelig. Det er mange som vil møte NRK for å snakke om kjøp av den norske utgaven, eller retten til å lage en egen versjon av den.

- Nå er det de store som kommer til oss og ber om møter. Det er nytt. Vi opplever stor interesse for «Øyevitne», både selve serien og formatet. Det innebærer at jeg har kalenderen full. Det er amerikanske, franske og engelske selskap, TV-kanaler og produsenter som vil snakke med oss, sier Køhn.

«Øyevitne» er bare en av mange norske dramaserier som blir presentert på varemessa, som samler over 2.000 utstillere fra verden over.

Interessen for norsk drama våknet i utlandet etter at BBC og Netflix kjøpte «Lilyhammer», og for bare en uke siden ble det kjent at «Mammon» er solgt til et titalls land på flere kontinent.

Norsk humor

NRK har også økt salget av egne programformat de siste årene i samarbeid med det britiske selskapet DRG. I vår sørget samarbeidet for at «Karl Johan» ble del av den økende norske TV-eksporten, når formatet ble kjøpt av et fransk selskap under navnet «Main Street Mayhem».

TV 2s «Det tredje øyet» skal også ha hatt god eksport etter suksessen her hjemme.

På Mipcom skal NRK også lansere humorseriene «Side om Side» og «Kampen for til­værelsen», og verden skal også få vite mer om NRKs og Film­kameratenes internasjonale samproduksjon «Kampen om tungtvannet».

TV 2 skal presentere kanalens to mest ambisiøse dramaproduksjoner: «Frikjent» og «Okkupert», som etter planen skal ha premiere neste år. Og ettersom ett TV-lands gamle suksess er interessant ferskvare i andre marked, vil komiserien «Dag» være blant seriene som presenteres i Cannes denne høsten også.

Nytt om Dag

Det er det delvis TV 2-eide selskapet Nordic World som skal forsøke å sikre nye kontrakter for «Dag», samt for TVNorge-suksessen «Neste sommer». Nordic World-sjef Espen S. Huseby mener norsk drama kan få en god omsetning i høst.

- Interessen for nordisk drama har vært økende de siste årene. Vi har nytt godt av den løypa som danske dramaprodusenter har gått opp før oss. Nå som norske serier har kommet opp på nivå med våre nabolands, er det vår tur, sier Huseby.

Huseby understreker at konkurransen er knallhard, og at en norsk serie vil ha en lang og humpete ferd foran seg før den eventuelt kommer som remake i et annet land. For mange oppkjøpere er mest interessert i retten til å lage en egenspråklig utgave av en serie.

- Det er ikke meningen å helle kaldt vann i årene på noen, men her skal man altså klare å hevde seg i et marked hvor det årlig pitches rundt 50.000 ideer bare i USA, og hvor det til sist er fire-fem serier som plukkes opp. Så selv om noen kjøper en opsjon på å lage en amerikansk versjon av en norsk serie, er det ikke gitt at det blir noe av. Men interessen for norsk drama der ute er stor nå, sier Huseby. Han har vært med å selge «Dag» til selskap i mange land tidligere, uten at serien har materialisert seg på andre språk. Det betyr ikke at «Dag»s utenlands­karriere er over.

- Jeg tror vi kommer til å se internasjonale utgaver av norske serier først om et par år. Det å lage TV-drama er i seg selv noe som tar lang tid. Men vi har mye dyktige forfattere, som lager genuint gode historier. Det er dette bransjen ser etter når de vil adaptere noe de ikke har utviklet selv, sier Huseby.

Norske seere vil uansett ha mye nytt og norsk drama å glede seg til de neste årene. Og «Dag»-fansen vil kanskje ha mest glede av å vite at TV 2 endelig er i gang med en sesong fire av det beksvarte komi­dramaet.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen