Plateanmeldelse: Åse Kleveland: «På frihjul» er et tidlløst comeback

På Wikipedia-siden om Åse Kleveland blir hun i første linje omtalt som «tidligere artist». Dette må endres når hun nå endelig gir ut nye sanger på plate igjen.

5

Åse Kleveland

«På frihjul»

Grappa

Vi som følger litt med i pophistorien, eller kanskje følger bedre med enn det som egentlig er sunt, har alltid vært opptatt av statistikk og rekorder. Åse Klevelands nye album kommer 44 år etter hennes forrige. Det tok 42 år fra den andre singelen til ASA Krogtofts gruppe Taboo i 1968 til de fulgte opp med debutalbumet i 2012, så det må gå an å si at Kleveland nå er i en klasse for seg når det kommer til comeback her i landet.

Åse Kleveland har vært en institusjon i det norske kulturlivet, som kulturminister, direktør i Rikskonsertene, leder av Likestillingsrådet, styreleder i Human-Etisk Forbund og svært mye annet. Etter deltakelsen i gruppa Ballade for rundt 40 år siden har hennes egen musikk lenge kommet i bakgrunnen. Nå er hun omsider tilbake, med et helt nytt album. Her er båndene til fortida fortsatt sterkt til stede, samtidig som aktualiteten er til å ta og føle på.

Det nye albumet kommer samtidig med Åse Klevelands to første album er tilgjengelige digitalt for første gang, «Åse» fra 1965 og «Åse II» fra 1967. Så langt er det bare de to 70-tallsplatene «Vær velkommen» og «Midt om natta» som har vært allment tilgjengelige på nye plattformer. Dette er med på å understreke at hun er en artist som også har relevans for nåtid og framtid, ikke bare i historisk fortid. En annet morsomt poeng understreker dette:

Albumtittelen «På frihjul» er et nikk til «The Freewheelin’ Bob Dylan». Det er en slags poetisk skjønnhet i at Åse Klevelands nye utspill kommer samme dag som Bob Dylan er tilbake med et nytt album. Det var med sangene hans det begynte. Åse Klevelands første singelplate var en versjon av Bob Dylans «A Hard Rains A-Gonna Fall». Hun ville helst gitt den ut med en norsk tekst Klaus Hagerup hadde skrevet, men plateselskapet hadde ikke tro på denne «Hardt Regn» den gangen. Men nå kommer altså «Hardt regn» ut på plate! Tanken på at begge sangerne skulle være aktuelle igjen, samtidig, 55 år etter, hadde vært absurd i 1965. Desto hyggeligere er det når det nå virkelig skjer.

###

Åse Kleveland er sannsynligvis Norges lettest gjenkjennelige artist. Stemmen er fortsatt formidabel. Den har også et foredrag som er helt spesielt, den kan oppfattes som høytidelig, men er desto klarere i diksjon. Det er aldri vanskelig å høre hva Åse Kleveland synger, og det er viktig å få det med seg. En sentral sang tidlig på albumet er «Jeg spiller for livet», av svenske Peps Persson, som hun la ut som singel på 1. mai. Den har latinamerikansk gnist som forsterker livsgleden i teksten: «Jeg spiller for livet/jeg vet intet annet/ som gir både mening og daglig brød», synger Kleveland med stor overbevisning, og signaliserer at hun fortsatt står for musikk med mening.

Det nye albumet er spilt inn med haldengruppa The Salmon Smokers, med produsent Freddy Holm i spissen. De var husorkester da hun deltok på Leonard Cohen-hyllesten i Oslo Spektrum i 2017. Her står de som alltid for svært smakfulle akkompagnementer, som tilpasser seg sangene, og tilfører egen eleganse uten å stille seg i veien for hovedpersonen.

Her er flere sanger som er oversatt fra andre kilder: «Kjærligheten vet» er John Lennons «Grow Old With Me», «Måneskinnstur» er The Doors’ «Moonlight Mile» og «Dollarglis Blues» kjenner vi som «Mercury Blues» med Steve Miller Band og opptil flere andre. Men det er trygt å si at Kleveland setter sitt eget stempel på disse også.

Åse Kleveland da hun platedebuterte med en sang av Bob Dylan i 1965. Nå kommer omsider den norske versjonen av samme sang.Foto: NTB scanpix

Åse Kleveland da hun platedebuterte med en sang av Bob Dylan i 1965. Nå kommer omsider den norske versjonen av samme sang. Foto: NTB scanpix

Her er også et par nyinnspillinger fra hennes eget repertoar: Hennes egen melodi til Alf Prøysens «Skaff meg en synder», og også selveste «Intet er nytt under solen», den oppsiktsvekkende Melodi Grand Prix-suksessen skrevet av Arne Bendiksen i 1966, inspirert av jazzsuksessen Dave Brubeck hadde med «Take Five» året før. Hun har også med noen favorittsanger fra andre norske sangere, «Vrimmel» av Anne Grete Preus og «La natten bare falle» av Eigil Berg.

«Korallbeltet» er blitt albumets eneste helt nye sang, enda en tekst av Klaus Hagerup, med musikk av Terje Norum fra Salmon Smokers. En storslått økologisk betraktning. Albumet slutter vakkert og høytidelig med «En sang til håpet», basert på en arie av Georg Friedrich Händel, igjen med lyrikk av Klaus Hagerup, som vi forstår har vært en viktig person for Åse Kleveland. Sånn begynte det, sånn slutter det for denne gangen.